Van Riel
| 20:03 | Arjan Olsthoorn

Throwback: wendbare krachtpatser van Van Riel

Het is donderdag en dat betekent dat we een duik in onze rijke historie nemen. Deze keer gaan we terug naar de Zwaar & Speciaal Transport Special van 2016. Hierin vind je het verslag van een bijzonder transport. Een leidingbrug verplaatsen van 42 meter en 82 ton? Laat dat maar over aan M.J van Riel uit Tilburg. Die heeft er 18 aslijnen voor met, bij elkaar, 720 ton laadvermogen.

Dit artikel komt uit het Truckstar archief van 2016. Beschreven informatie en/of andere zaken kunnen ondertussen achterhaald zijn.

Bart Coppens (36) rijdt zijn Mercedes Actros een bouwplaats op vlak bij Muiden. De nog verse modulaire platformwagens van Scheuerle Kamag rollen stapvoets achter hem aan. Met deze modules wordt vandaag wederom een stuk van het oude gedeelte van snelweg A1 ontmanteld. Coppens rijdt onder de immens grote leidingbrug door en zoekt een geschikte plek om zijn combinatie te draaien. De voormalige rijbaan is getransformeerd tot een bouwplaats waar vrachtwagens af en aan rijden om gemalen asfalt en ander puin te ruimen. Dat is hier dagelijkse kost, maar een leidingbrug van 42 meter lang en 82 ton zwaar is toch andere koek.

Van Riel

De draai is gemaakt; nu volgt de rit naar de oude leidingbrug.

Grote besparing

M.J. van Riel werd ingeschakeld om dit gevaarte te verplaatsen naar Moerdijk. Het familiebedrijf zit in de kraanverhuur, transport en industriële verplaatsingen en verkoopt en verhuurt heftrucks. Afgelopen juli werd de vloot uitgebreid met vier Kamag K25 H modules met in totaal 18 aslijnen en meer dan 720 ton laadvermogen. Een unicum in Nederland en dat hebben ze gemerkt bij Van Riel. “Dit is onze 53ste klus met deze modules”, zegt projectleider Niels van Hulten van Van Riel die ook aanwezig is in Muiden. “Voor veel klussen zijn onze modules dé oplossing. Ze sparen duizend euro per dag uit; dat zijn de kosten voor de huur van een grote kraan. Wij kunnen overal komen met deze modules, voeren ons kunstje uit en gaan weer.”

Van Riel

De brug wordt met spierkracht op de modules gezet

De multifunctionele Kamag K25 H kan op verschillende manieren worden ingezet, bijvoorbeeld als  Self Propelled Modular Transporter (SPMT), zonodig met meerdere modules gekoppeld als trailer met een hydraulische nek. De 18 aslijnen hebben samen een netto laadvermogen van meer dan 700 ton. Bij dit soort kolossale transporten komt het voor dat meerdere trekkers moeten worden ingezet om een helling te nemen. ,,De Power Booster-uitvoering spaart bij zware transporten zeker één en soms wel twee trekkers uit. Tot voor kort werden modules op een oplegger naar de laadplaats gebracht en na de klus weer op een trailer terug naar huis gereden. Maar de K25 H kan achter een trekker naar de locatie worden vervoerd waar we moeten laden. Dit levert een enorme besparing op. De aandrijving van de assen kan worden uitgeschakeld en dan kun je 80 kilometer per uur halen.’’

Technisch hoogstandje

Coppens plaatst de truck onder de leidingbrug. Het achterste gedeelte wordt afgekoppeld en met een joystick een meter of dertig naar achteren gereden. “We hebben met zes man een week lang technische training gekregen in Duitsland”, zegt Coppens. “Half in het Duits, half in het Engels. Het kost tijd om het werken met de modules helemaal onder de knie te krijgen. Maar dat komt goed. Nu zal ik eerst eens een extra rondje om de platformwagens maken om te kijken of alles in orde is.”

leidingbrug

Het hijsen van de leidingbrug gaat voorspoedig.

De kraan pakt de leidingbrug op, draait en zwaait er wat mee en binnen een kwartier is het spul gereed om te laden. Coppens meet de hoogte nog een keer na. De kraanmachinist laat het gevaarte van 42 meter lengte rustig zakken op de platformwagens. Collega’s sturen wat bij door met alle kracht die ze in zich hebben, de leidingbrug een zet in de juiste richting te geven. Als hij dan staat, zegt Van Hulten: “De modules zijn een hydraulisch-technisch hoogstandje. We zijn de rest van de middag bezig met het monteren, luchtleidingen omleggen, slangen en kabels aanpassen en noem maar op. Het is een leerproces voor ons allemaal.”

320 ton

Dat proces gaat de goede kant op. Afgelopen september verplaatste Van Riel twee grote machinedelen. Het bedrijf was slechts ingehuurd voor de eerste 150 meter van de rit. De delen wogen 300 en 320 ton. Voor het transport vanuit de fabriek waren twee modules gekoppeld: een SPMT met zes aslijnen en een module zonder aandrijving met vier aslijnen. Op de kade zijn de delen met twee kranen op een binnenvaartschip geladen. Het grote voordeel van deze modules is dat er nu in één keer 700 ton kunnen vervoeren. Het scheelt veel tijd en dat is van belang in dit werk.

van riel

Tekst en foto’s: Sjaak van de Groep

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Word dan abonnee en ontvang Truckstar, inclusief de Zwaar & Speciaal Transport Special, automatisch bij je thuis!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie