Tatra introduceert de 'CF'
| 15:21 | Truckstar Redactie

Tatra introduceert de ‘CF’

De Tsjechische bouwvoertuigenspecialist Tatra introduceert de Phoenix, een middenklasse bouwvoertuig dat beschikbaar komt als 4×4, 6×6 en 8×8. Het betreft een Tatra-chassis met daarop de DAF CF-cabine en daaronder de DAF MX-motor.

Een en ander is het gevolg van de samenwerking tussen DAF en Tatra. Beide partijen hebben hier baat bij: DAF heeft nu betere kaarten in het bouw- en defensiesegment, en in landen waar het merk nog niet sterk is.

In feite geldt dit ook voor Tatra. Op het eerste gezicht is deze combinatie erg sterk: De DAF CF-cabine is een heel efficiënte cabine en de MX-motoren uit Eindhoven zijn een begrip. Ditzelfde geldt voor de Tatra-chassis en varianten in veersystemen. Die zijn veel uitgebreider dan wat DAF te bieden heeft.

King Frame
De Tatra Phoenix kan bijvoorbeeld besteld worden met het Tatra King Frame, waarbij er sprake is van een centrale ligger, een typisch Tatra kenmerk. Het veersysteem is echter zo gebouwd dat de wielen altijd recht op de weg blijven staan, ook wanneer de Tatra inveert. Dit was bij oudere modellen niet zo. Vanwege de wielvlucht wijzigde bij inveren de stand van het wiel ten opzichte van de weg, wat veel weerstand en wrijving in het chassis veroorzaakt. Tatra biedt voor het King Frame een combinatie van luchtvering en schroefveren en voor het zwaardere werk bladveren in combinatie met luchtvering.

Tweetraps tussenbak
Leuk is verder dat Tatra nog een twee-versnellings tussenbak kan bieden. Normaal gesproken is de ZF AS-Tronic de transmissie van dienst, maar de chauffeur heeft bij Tatra de beschikking over een extra foefje voor de voorwielaandrijving. Die tussenbak zit gemonteerd aan de centrale langsligger van het chasis.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie