Smeekbede Eurotunnel aan vervoerders
| 16:30 | Korneel Luth

Smeekbede Eurotunnel aan vervoerders

Eurotunnel stuurt vervoerders een brandbrief vanwege de totaal uit de hand lopende situatie met de illegalen.

Ongekend grote groepen illegalen belagen de laatste dagen trucks op de aanrijroutes naar de terminal van Eurotunnel in Calais. Ze openen opleggerdeuren en springen trailers in, hopende op een lift naar Engeland.

De situatie was al erg, zo zagen wij zelf enkele maanden geleden; nu loopt de boel nog verder uit de hand. Zozeer zelfs dat Eurotunnel haar klanten – transportbedrijven – een brief heeft gestuurd waarin transporteurs gesmeekt wordt hun trucks beter te beveiligen.

Want het zijn de talloze trucks en trailers waar je gewoon de deuren van kunt openen, die een magneetwerking hebben op de migranten, zo als duidelijk te zien is in onderstaande video:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Smeekbede aan transportbedrijven

“De afgelopen dagen hebben we ongekende aantallen migranten naar de Eurotunnel zien komen vanaf hun kampementen bij de haven van Calais”, schrijft Eurotunnel in haar brief aan transporteurs.

“Helaas blijven we zien dat chauffeurs te weinig veiligheidsmaatregelen hebben getroffen aan hun trucks. Deze kwetsbaarheid is een directe aanmoediging voor de migranten om naar het gebied rond de Eurotunnel te komen en voorzaakt grote problemen voor ons allemaal.”

“Mag ik u alstublieft vragen dat u verregaande maatregelen treft om uw trucks vanaf het begin van de reis te beveiligen, en tevens uw chauffeurs op het hart te drukken oplettend te zijn en ze erop te wijzen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen?” zo luidt de brief verder. 

Eurotunnel wijst er verder op dat de aanwezige detectie-systemen zeer effectief zijn maar dat het uit de trucks halen van migranten een vertragende werking heeft op de afhandeling van de trucks.

‘Autoriteiten zijn de situatie niet de baas’

Eurotunnel vindt daarnaast dat de autoriteiten meer moeten doen, maar zegt tevens: “De autoriteiten zijn momenteel niet in staat de groeiende aantallen migranten de baas te blijven.”

Het zijn vooral tautliners waar migranten in grote aantallen op af rennen. Chauffeurs staan machteloos want tegen zulke aantallen mensen kan je nu eenmaal niet op. Bovendien loop je als chauffeur risico door de Franse autoriteiten opgepakt te worden als je de migranten zelf te lijf gaat.

Word je door de Britse douane gepakt met één of meerdere illegalen in jouw truck, en je kunt niet aantonen dat je je truck optimaal beveiligd hebt, dan wachten jou en je baas mogelijk hoge boetes.

Lekke beveiliging

Later dit jaar wordt op het Eurotunnel-terrein een beveiligde parking geopend met plaats voor 350 trucks en wordt tevens een deel geopend waar trucks voordat ze ingecheckt zijn ‘veilig’ kunnen wachten.

Toen wij zelf in Calais waren, en een rondleiding kregen op het Eurotunnel-terrein, bleek de beveiliging van het terrein lek te zijn, met doorgeknipte hekken, ook achter de CO2-check.

Truckstar bezoekt Calais

Wat kun je doen als chauffeur?

Een oplossing lijkt vooralsnog ver weg. Wat je als chauffeur in ieder geval kunt doen is het volgende:

  1. Zeker op alle mogelijke manieren je truck, en bedenk dat een (schuif-)zeilenopbouw het meeste risico loopt.
  2. Kien je rij-uren zo uit dat je nergens hoeft te stoppen. Rij in één streep naar de haven of de Eurotunnel.
  3. Spreek met je baas af dat je de checklist volgt zoals die door de Britse douane is opgesteld. Zie deze link van de UK Border Force. Wanneer jij en je baas die in alle details gevolgd hebben, kunnen de boetes kwijtgescholden worden in het geval de Britse douane toch één of meerdere illegalen in jouw truck aantreft.
  4. Realiseer je dat het probleem zich verspreidt. Ook in Hoek van Holland kan er iemand in je truck kruipen. Bij aankomst in Harwich gelden dezelfde boetes als in Dover.

Lees ook:

Truckstar bezoekt Calais

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie