Scania G440 LA 4X2 MNA Highline Euro 6
| 13:59 | Korneel Luth

Scania G440 LA 4X2 MNA Highline Euro 6

De Scania G440 Highline is mans genoeg voor zware distributie of vervoer over middellange afstanden. En dankzij Euro 6 is hij in elke milieuzone welkom.

De G-serie, inmiddels een bekende verschijning op de Nederlandse wegen. De G combineert een stoere uitstraling met een bijzonder goede instap. Goed bekeken, want hij zit tussen de lage P-cabine en het topmodel, de R-serie in en bedient een deel van de markt dat nog steeds groeit.

Je ziet er niet aan af dat de bodemplaat afkomstig is van de oude 4-serie, maar het is wel de reden waarom de cabine iets lager op het chassis staat. Binnenin wordt duidelijk dat de motortunnel hierdoor weer wat hoger is dan in de R-serie, maar weer een stuk lager dan bij de P. Een mooie oplossing voor chauffeurs die graag een dikke Scania willen, maar niet de hele week van huis zijn. Het dak-programma is er ook op aangepast, want de G-serie is alleen te koop met plat dak of als Highline, terwijl het Topline-dak voorbehouden is aan het topmodel, de Scania R.

Praktijktest Scania G420 Highline
Geen Topline voor de G-serie, wel de plezierig ogende Highline.

Scania G440 LA 4X2 MNA Highline Euro 6
Euro 6 is populair. Zo populair zelfs dat iemand had geprobeerd het merkplaatje te jatten.

Euro 6

Dat Euro 6 aanspreekt, blijkt uit het feit dat het typeschildje van onze testwagen bijna gestolen was. Toen we met de truck in Asten aankwamen, hing het wat scheef. Bij een nadere inspectie bleek dat iemand met een schroevendraaier had geprobeerd het eraf te halen. Gelukkig weet de dealer raad. Met een beetje kit zit het merkje zo weer keurig recht in de ondergrille en dat staat wel zo netjes. Zeker op de foto’s voor Truckstar!

Scania levert inmiddels zo’n beetje het hele motorengamma met Euro 6, de V8-reeks is vanaf eind 2013 leverbaar. Bij de G440 praten we over de DC13 109 zescilinder lijnmotor, voorzien van XPI inspuittechniek. Deze werkt met drukken tot 2.400 bar. Om aan de milieu-eisen te voldoen, is er naast EGR ook SCR aan boord, evenals een turbo met variabele geometrie (VGT), een zelfreinigend roetfilter (DPF) en DOC, wat kort is voor Diesel Oxidising Catalyst. De G440 levert 440 pk bij 1.900 toeren en een maximaal koppel van 2.300 Nm tussen de 1.000 en 1.300 toeren. Achter deze motor zit een Scania Opticruise 12+2 range-splitterbak met geautomatiseerde koppeling en ingebouwde, gewicht-besparende retarder.

Scania G440 LA 4X2 MNA Highline Euro 6

Prijsverschil

Een Euro 6-truck is duurder dan een Euro 5-model en het prijsverschil kan flink oplopen. Door een subsidie van 4.500 euro van de Nederlandse overheid wordt tot het eind 2013 een deel van de meerprijs bij deze trucks goedgemaakt. De rest ziet de klant dankzijd e hogere restwaarde terug als hij zijn Scania inruilt.

Zuinig en lange onderhoudsintervallen

Voor het verbruik hoef je hem niet te laten staan, want uit onze testritten blijkt dat Scania Euro 6-trucks niet meer diesel gebruiken dan de eveneens zuinige Euro 5-uitvoeringen. Wat het onderhoud aangaat: Scania geeft een interval op van 120.000 kilometer voor relatief licht werk en van 90.000 km voor laadgewichten boven de 45 ton. Al met al kan het dus lonend zijn om nu al voor Euro 6 te kiezen. Eén ding is zeker: de subsidieregeling is er volgend jaar niet meer, want vanaf 1 januari 2014 is Euro 6 de verplichte emissienorm voor nieuwe trucks.

Sober interieur

De cabine van onze Coca Cola-rode R440 mag dan wat minder luxe zijn uitgevoerd, de zitpositie achter het stuur is evengoed superieur. En al heeft Volvo de lat wat hoger gelegd met zijn meervoudig verstelbare stuurkolom, dan wil dat niet zeggen dat de Scania op dit punt achterhaald is. Wel is het allemaal wat grijs, want het fraaie tweekleurige dashboard uit de R-serie moet de G-serie ontberen.

Scania G440 LA 4X2 MNA Highline Euro 6
Sobere kleurstelling, maar helemaal niet verkeerd, dit dashboard. De motortunnel is iets aan de hoge kant. Voor de één geen probleem, voor de ander juist weer wel.

Scania G440 LA 4X2 MNA Highline Euro 6
Het bed is van een beroerde kwaliteit.

Kritiek op bed

Een beetje simpel is het ook: het ondiepe koelkastje mag die naam amper hebben en het onderbed lijkt rechtstreeks afkomstig uit de 4-serie. Alle kritiek die we daar eerder op hadden, is nu ook van toepassing op het exemplaar in onze testtruck. Als je slechts af en toe een nachtje moet overstaan is dat niet erg, maar voor een week van huis kan dit eigenlijk niet meer.

Lekker rijden

Toch kan dat de pret niet drukken, want eenvoudig ingericht of niet, de Scania rijdt heerlijk comfortabel. De motor is lekker stil en het weggedrag is tekenend voor dit merk. Lekker stabiel dus en uitstekend geveerd. De extra lichte vierpunts luchtvering op de achteras draagt daar zeker aan bij, maar uit ervaring weten we dat de Scania met twee balgen ook heel goed veert. Onze R440 staat trouwens op 315/80 banden vóór en op 315/70 exemplaren achter. Hierdoor staat de trekker vooraan iets hoger op de pootjes en dat is gunstig voor de voorbumper. Wat de instaphoogte betreft is er bijna geen verschil met een R-serie op lage voorbanden.

Scania G440 LA 4X2 MNA Highline Euro 6
Met 440 pk kun je uitstekend uit de voeten, ook als het wat heuvelt.

Scania G440 LA 4X2 MNA Highline Euro 6
Het weggedrag is prima.

Slimme cruise-control

Is de G440 niet de meest luxe trekker die we ooit voor onze Pacton hadden, slim is hij dan weer wel. Hij heeft namelijk Scania Predictive Cruise Control aan boord; de cruise-control die alle hellingen op je route kent. Het is even wennen, maar wel heel erg gaaf – ook al pendelt het systeem een beetje. Als je de cruise control op 82 km/u instelt, dan zal de truck snelheden tussen 76 en 86 km/u aanhouden. Bij de heuveltop zal het systeem niet meer versnellen omdat de zwaartekracht daar even later toch voor zal zorgen. Al met al scheelt het een slok op een borrel en verbruikscijfers wegen zwaar tegenwoordig. De bediening van alle functies is eenvoudig genoeg, al moeten we hier toch een minpuntje aanstippen: het knopje waarmee je regelt dat de motorrem en retarder automatisch meedoen, is bijna niet te vinden. Het blijkt aan de hendel te zitten waarmee je de automatische bak bedient, maar je kunt het alleen op de tast vinden. Dat moet anders kunnen, lijkt ons.

Conclusie

Met de G440 bewijst Scania opnieuw dat een Euro 6-truck niet dorstiger hoeft te zijn dan een in Euro 5-uitvoering. En voor wie gewoon thuis slaapt, is dit een prachtige auto. Moet je vaker dan één nachtje per week ergens overstaan, dan raden wij je een ander bed aan. En die veertig pk extra? Die maken dat de gemiddelde snelheid op het testtraject 73 km/u is, tegen 69 km/u voor de G400. Mooie cijfers, want tijd is geld, en nog zonder extra verbruik ook. Sterker nog, op het bergtraject soort de G440 zelfs iets beter dan de G400.

Scania G440 LA 4X2 MNA Highline Euro 6

Rij-omstandigheden

Weersomstandigheden: Bewolkt, windkracht 6, 8º C, deels nat wegdek.
Bergtraject: Luik-Monchweiler-Luik: 196,7 km
Verbruik op dit traject: 42,84 l/100 km (1:2,33)

Vlak traject Asten-Luik-Asten: 180,6 km
Verbruik op dit traject: 28,13 l/100 km (1:3,55)
Totaal verbruik AdBlue over hele route: 5,08 l

Rijstijl: vlot, gemiddeld 85 km/u en tijdens het inhalen tot in de begrenzer. De gereden afstand kan variëren omdat we de files er uit rekenen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie