truckkartel
| 08:52 | Arjan Olsthoorn

Rechter gaat mee met transporteurs: miljardenclaims tegen truckkartel

Een nieuw hoofdstuk in de reeks rechtszaken die vanwege kartelvorming is aangespannen tegen de truckfabrikanten DAF, Scania, Volvo (en Renault), MAN, Daimler en Iveco.

De truckfabrikanten vormden tussen 1997 en 2011 een kartel om onderling prijsafspraken te maken. Prijsafspraken hebben een prijsopdrijvend effect, verstoren concurrentie en vrijemarktwerking en zijn om die reden verboden. In 2016 zijn zij daarvoor door de Europese Commissie beboet met een bedrag van 3,7 miljard euro.

Transporteurs uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland en Hongarije zijn naar de rechter gestapt om een schadevergoeding te eisen. De transporteurs zeggen voor minimaal 7,5 miljard euro te zijn benadeeld door de truckfabrikanten. Volgens de eisers hebben de transporteurs door de prijsafspraken 15% tot 33% per vrachtwagen te veel betaald. De rechtbank van Amsterdam heeft de bezwaren van de truckfabrikanten van tafel geveegd en geoordeeld dat de illegale prijsafspraken wel degelijk tot schade voor transportbedrijven heeft geleid. Daarmee ligt de weg naar schadeclaims open voor de transporteurs.

De volledige uitspraak van de Rechtbank van Amsterdam vind je hier.

Foto ter illustratie

 

2 Reacties
  1. Ben eigenaar geweest van een transportbedrijf tot 1 maart 2012.
    Toen verkocht echter in de verkoop staat dat eventuele claims en dergelijke voor mij zijn.
    Heeft de nieuwe eigenaar deze claim ontvangen over deze periode.
    Wie kan ik daar over contacten ?.

  2. Het is een vicieuze cirkel zonder einde. De volgenden die kunnen gaan claimen zijn de verladers want dankzij de kartelvorming van truckfabrikanten is het afgesproken transporttarief ook te hoog berekend. De jaarlijkse winstcijfers moeten naar beneden worden aangepast want de omzet is gedaald. Te veel betaalde belasting over al deze jaren moet worden teruggevorderd. De lonen voor de chauffeurs hadden meer kunnen stijgen. En de verzekeringspremie voor de te dure trucks hadden lager gekund.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie