*

Nieuwe Scania's voor T. Vreugdenhil
| 13:37 | Korneel Luth

Nieuwe Scania’s voor T. Vreugdenhil

T. Vreugdenhil nam onlangs de laatste van een order van vijf nieuwe Scania’s in gebruik.

Het betrof een gemixte order bestaande uit twee Scania R410 4×2-trekkers, een R450 4×2-trekker – alle met de Topline-cabine – en twee P370 6×2-bakwagens. 

De auto’s worden voornamelijk nationaal ingezet voor het vervoer tussen de kwekers en de handel. “Maar de R450 rijdt ook wel regionale ritten naar Duitsland en België. Vandaar het iets hogere vermogen”, aldus directeur Ton Vreugdenhil. 

Nieuwe Scania's voor T. Vreugdenhil
De trucks van T. Vreugdenhil zijn vaak tussen de kassen te vinden.

P370 solo naar de kwekers

“De P370 bakwagens rijden solo voornamelijk van en naar de kwekers. Daarbij zijn goede wendbaarheid, een lage instap en een goed zicht rondom heel belangrijk. Wat dat betreft, voldoet de P-cabine helemaal aan onze eisen. De chauffeurs lopen er net zo makkelijk in en uit alsof het een stadsbus is”, aldus Vreugdenhil.

Vier van de voertuigen staan in de eigen Vreugdenhil kleuren. Eén van de bakwagens is wel in het Vreugdenhilmotief maar verder in de rode kleur van de belangrijkste opdrachtgever gezet, een tomatenkweker. 

Nieuwe Scania's voor T. Vreugdenhil
Eén van de bakwagens is in de kleuren van een tomatenkweker uitgevoerd.

Weinig kilometers, zware inzet

“Onze voertuigen maken niet eens zoveel kilometers,” vertelt Ton Vreugdenhil over de inzet. “Meestal niet meer dan een 60.000 tot 70.000 kilometer per jaar. Maar ze zijn met wisselende bemanning wel 20 uur per dag onderweg. 

“Dan zie je dat er naast een goed verbruik ook plotseling heel andere dingen gaan tellen. Deuren gaan veel vaker per dag open en dicht, stoelen worden veel intensiever gebruikt en versteld en ook de stuurinrichting wordt veel zwaarder op de proef gesteld dan bij een internationale auto. En dan hebben we het nog niet eens over zaken als remblokken.” 

Vreugdenhil stelt daarbij vast dat de Scania’s ondanks de zware inzet probleemloos presteren. “Om de slijtage aan de remmen binnen de perken te houden, heb ik de trekkers laten leveren met de 4100Nm vrijloopretarder. Daarmee bereiken we én een langere standtijd van de remblokken én een nog lager verbruik.” 

Nieuwe Scania's voor T. Vreugdenhil
Vreugdenhil is tevreden over de Scania-dealer in Maasdijk.

Chauffeurscompetitie

Vreugdenhil maakt verder actief gebruik van de gegevens die Scania Fleet Management kan leveren over het inzet van zijn auto’s. “Ik krijg elke maandag een overzicht met hoe de chauffeurs de week ervoor gepresteerd hebben qua verbruik, uitrollen, gebruik van de retarder, stationair draaien en zo meer.” 

“Om dat levend te houden voor de jongens heb ik daarvoor een soort competitie opgezet. Want niemand vindt het leuk om onderaan de lijst te staan. We hebben daar een bescheiden beloning aan gekoppeld voor de beste chauffeur. Maar het gaat hen toch vooral om de eer”, weet Ton. 

Vreugdenhil is ook te spreken over trainingen die Scania geeft. “De aflevertraining is heel belangrijk voor een goede inzet van het voertuig want de techniek staat niet stil. Maar ook de rijtrainingen tellen mee. Het levert ons een beter verbruik op en de chauffeur meteen een module voor zijn Code 95.” Scania biedt bij iedere nieuwe truck een gratis Driver Training aan.

 

Klik hier voor al het Scania nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie