Kamer van de Toekomst
| 13:02 | Arjan Olsthoorn

Nieuw interactief platform voor vrachtwagenchauffeurs

André Kuipers, astronaut en expert op het gebied van ruimtevaart en innovatie, heeft afgeteld naar de lancering van een nieuw interactief platform voor vrachtwagenchauffeurs. Op ‘Kamer van de Toekomst’ staat alles over het chauffeursvak aan de hand van diverse video’s.

Daarin komen de verwachte ontwikkelingen op logistiek en technisch gebied voor chauffeurs in de periode tot 2030 aan bod. Via het platform willen organisaties in de transportsector vrachtwagenchauffeurs inzicht geven in de ontwikkelingen en mogelijkheden om bepaalde kennis en vaardigheden aan te leren. En hen zo voorbereiden op de toekomst van het chauffeursvak.

Kamer van de Toekomst

De Kamer van de Toekomst is te bezoeken via www.dechauffeurvandetoekomst.nl. Het is een initiatief van onder andere TLN, CBR, TVM, TNO, CNV en FNV Transport en Logistiek. De uitvoering van de campagne is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en wordt mogelijk gemaakt door SOOB, het opleidingsfonds voor de sector. De Kamer van de Toekomst biedt antwoorden op tal van vragen over het chauffeursvak. Hoe ziet de transportsector er in 2030 uit? Zijn er nog vrachtwagens die op diesel rijden, of zijn ze allemaal elektrisch? Rijden vrachtwagens en personenauto’s nog op dezelfde snelweg? En wordt het laden en lossen nog steeds door de chauffeurs gedaan. De antwoorden op deze vragen komen allemaal aan bod in de ‘Kamer van de Toekomst’.

Boodschappen uit 2030

De Kamer van de Toekomst bestaat uit vier verschillende ruimtes die allemaal gericht zijn op een ander thema. In ‘chauffeur 2030′ kun je meer zien en te weten komen over de ontwikkelingen die het chauffeursvak in de afgelopen 10 jaar heeft doorgemaakt. Je vindt hier video’s over plezier in je werk en kolonne rijden. Via de ‘vrachtwagen ruimte kunnen chauffeurs meer te weten komen over hoe wagens zich ontwikkeld hebben, van ADAS systemen tot brandstof. In de ruimte gericht op ‘digitalisering’ komen de mogelijke digitale ontwikkelingen aan bod in de periode tot aan 2030. Denk hierbij aan urenregistratie en de integratie van een persoonlijk ID waarin alle benodigde documenten geïntegreerd zijn. De laatste ruimte richt zich op ‘city hubs’, één van de grootste logistieke ontwikkelingen, bezien vanuit het 2030 perspectief.

Belang van ontwikkeling

Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL), verantwoordelijk voor voldoende instroom en duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt in transport en logistiek, is trots op de lancering door André Kuipers en het platform zelf. STL: “Het vak van vrachtwagenchauffeur is volop in ontwikkeling. Er gaat de komende jaren veel veranderen voor de chauffeurs, mede door de digitalisering. Via het platform worden vrachtwagenchauffeurs aangezet om na te denken hoe zij mee kunnen ontwikkelen. Zodat zij op een vitale en gezonde manier kunnen blijven werken. En nieuwe collega’s geënthousiasmeerd kunnen raken voor dit vak. Daarom is het ook mogelijk om je via het platform in te schrijven voor loopbaanadvies.”

Meer informatie: www.dechauffeurvandetoekomst.nl

3 Reacties
  1. Ik heb gezegt zogauw we elektrische gaan rijden kap ik er mee Het hele chauffeurs vak word de vernieling in geholpen door al die klimaatdrammers Een vrachtwagen moet je horen en moet mooi zijn Er worden steeds maar weer van die idiote maatregelen verzonnen Terwijl er nu al geen fatsoenlijke chauffeur meer te krijgen is En als we zo doorgaan dan word dat alleen maar erger

  2. Eerst bij begin beginnen, beter salaris en arbeidsvoorwaarden, waarom moeten wij keurig code 95 volgen en de oostblokkers kopen dat gewoon bij de mafia, dan is er een groot parkeerprobleem, avonds staat alles bomvol en overdag idem. Ze staam gewoon voortaan langs de snelweg te slapen dan heb ik het nog niet over hun rijgedrag en hoe ze erbij lopen. Los eerst deze problemen eens op zodat het chauffeursvak weer de moeite waard is of word. De dagelijkse realiteit word verborgen gehouden maar ik raad jongelui aan ga een ander vak leren want hier is echt geen donder meer aan. Vergeet ook niet al die processen vandaag de dag, allemaal zelf betalen!!! Verteld door mij 35 jaar int chauffeur. !!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie