Nederland strijdt voor LZV in EU
| 14:53 | Truckstar Redactie

Nederland strijdt voor LZV in EU

De Nederlandse Europarlementariër Peter van Dalen heeft de Europese Commissie gevraagd alle onnodige beperkingen voor de inzet van LZV’s op te heffen.

Van Dalen deed de oproep aan de Europese Commissie naar aanleiding van een Brits wetenschappelijk onderzoek naar de LZV. De uitkomsten zijn duidelijk: als de LZV in Groot-Brittannië ingezet wordt, leidt dit direct tot een flinke daling van de CO2-uitstoot en lagere transportkosten.

“De inzet van de ecocombi is een verstandige zet”, zegt van Dalen tegen de Europese Commissie. “Het is goed voor het milieu en het geeft de zwaar geplaagde wegvervoersector weer wat financiële ruimte. Daarom moet de Europese Commissie op korte termijn de onnodige beperkingen voor het gebruik van de ecocombi opheffen.”

Tegenargument onderuit
Een veel gehoord tegenargument van tegenstanders van de LZV in landen als Duitsland en Groot-Brittannië is echter dat de LZV vracht van het spoor afsnoept. In het Britse onderzoek wordt aangetoond dat er geen extra milieuschade ontstaat. Daarvoor verplaatst te weinig vracht zich van het spoor naar de weg. In Nederland vissen het spoor en de truck ook bijna niet in dezelfde vijver.

Het onderzoek werd uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit van Huddersfield.

Europese binnengrenzen
Overigens mogen LZV’s nu – na jarenlange onduidelijkheid – de grenzen tussen EU-landen ongehinderd over, zolang de betreffende landen LZV’s toestaan. Dit maakte Transportcommissaris Siim Kallas in juni 2012 bekend. In veel Europese landen is de weerstand tegen LZV’s echter nog groot.

Nederland is daarom nog altijd een LZV-eiland. In België (Vlaanderen) laat een op handen zijnde LZV-proef bijzonder lang op zich wachten, terwijl in Duitsland de belangrijke, en aan ons land grenzende deelstaat Nordrhein-Westfalen niet meedoet met de Duitse LZV-proef. Niedersachsen, eveneens aan Nederland grenzend, doet wel mee. Maar het maximale gewicht van veertig ton is een serieuze belemmering. In Groot-Brittannië koos men voor een proef met langere trailers in plaats van de LZV. Een LZV-veerdienst tussen de Eemshaven en Esbjerg zou de enige manier zijn om Nederland met de andere LZV-landen in Europa te verbinden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie