Mooij moet Polen NL salaris betalen
| 15:38 | Truckstar Redactie

Mooij moet Polen NL salaris betalen

De kantonrechter in Roermond heeft een interessante uitspraak gedaan over het Limburgse transportbedrijf Mooij dat Poolse chauffeurs in Nederland te werk heeft gesteld.

De rechter oordeelde dat Mooij Oost Europa Service uit Milsbeek zijn Poolse chauffeurs het Nederlandse cao-loon moet betalen. Mooij heeft volgens de rechter op oneigenlijke grond de Poolse chauffeurs tegen Poolse arbeidsvoorwaarden in Nederland te werk gesteld. Mooij deed dit via een uitzendbureau dat het zelf in Polen had opgericht.

FNV Bondgenoten
De zaak was aangespannen door FNV Bondgenoten. De vakbond is in actie gekomen tegen Nederlandse transportbedrijven die Oost-Europese chauffeurs tegen Oost-Europese salarissen hier laten werken.

De FNV is tevreden met de uitspraak en stelt dat ‘de rechter de Polen-uitzendconstructie in het transport heeft afgeserveerd’.

Grote gevolgen
Want, volgens FNV-bestuurder Henri Janssen kan de uitspraak grote gevolgen hebben: “Er zijn vele transportbedrijven die onder andere in Polen zelf een uitzendbureau hebben opgericht. Veel van deze bedrijven zijn vergelijkbaar met het bedrijf uit Milsbeek en zullen de chauffeurs dus voortaan ook conform de Nederlandse arbeidsvoorwaarden moeten betalen.”

Janssen vervolgt: “Met deze uitspraak in de hand kunnen we vrij eenvoudig onderzoeken welke constructies onrechtmatig zijn. We gaan er dan ook voor zorgen dat deze uitspraak breed bekend wordt onder chauffeurs en roepen hen daarmee op dergelijke constructies te melden.”

Advocaat waarschijnlijk in beroep
De advocaat van Mooij, Han Vallenduuk, gaat waarschijnlijk in beroep tegen de uitspraak, zo meldt Nieuwsblad Transport. “Tenzij mijn cliënt daar zelf vanaf ziet”, aldus de transportadvocaat. 

Vallenduuk prijst de kantonrechter en zegt dat deze “zijn best heeft gedaan op het vonnis”. Er zouden echter wel fouten in de uitspraak zitten. De conclusie had volgens Vallenduuk ondermeer moeten zijn dat de Poolse chauffeurs volgens de uitzend-cao betaald moeten krijgen.

Daarnaast vindt Vallenduuk een uitspraak van een kantonrechter niet zwaar genoeg om grote gevolgen te hebben voor de gehele transportsector, zoals de FNV concludeert: “Een uitspraak van een kantonrechter? Ik kan de conclusie die de FNV trekt, niet onderschrijven.” 

Schadelijke constructies
Constructies waarbij Oost-Europese chauffeurs tegen een Oost-Europees salaris werk in Nederland doen, zijn schadelijk voor het Nederlandse transport en de positie van de Nederlandse chauffeur. Bedrijven drukken de goed opgeleide Hollandse chauffeur van de arbeidsmarkt, en houden de vrachttarieven te laag, wat schadelijk is voor collega-transportbedrijven die gewoon met Nederlandse chauffeurs werken. Bovendien verdwijnen er volledige inkomens uit de Nederlandse economie.   De FNV schrijft op haar website: “De kantonrechter heeft nu dus geconcludeerd dat Nico Mooy NL vanuit Milsbeek internationaal wegvervoer voor een belangrijk deel verricht in Nederland, door Nederland en naar het buitenland toe. En door zijn werknemers beduidend lagere arbeidsvoorwaarden te betalen dan de in Nederland geldende cao, heeft Nico Mooy – zo vindt de kantonrechter – onrechtmatig gehandeld.”

De situatie bij Mooij kwam in 2009 aan het licht toen Poolse chauffeurs staakten omdat ze al maanden geen salaris hadden ontvangen. Toen werd snel duidelijk welke constructie directeur Nico Mooij toepaste.

In bovenstaand nieuwsbericht reageert directeur Nico Mooij op de uitspraak.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie