*

Eurovignet: Oostenrijk wel Duitsland niet
| 16:57 | Korneel Luth

Meer Oost- en Zuid-Europese autobahn km’s

Oost-Europees gekentekende trucks blijven meer kilometers maken op de Duitse wegen. Maar ook Zuid-Europese landen zien hun aandeel groeien terwijl de Nederlandse daling afvlakt.

Dat blijkt uit cijfers van het Bundesamt Für Güterverkehr (BAG) over het aantal gereden maut-kilometers in de maand maart. (De cijfers zijn naar kalenderdagen gecorrigeerd vergeleken met maart 2014).

De opmars van de Oost-Europeanen gaat ten koste van West-Europees gekentekende trucks. Maar opvallend genoeg zag niet ieder West-Europees land een daling.

Kleine daling Nederlandse kilometers

Het Nederlandse totaal aantal gereden kilometers lag in maart 2015 met 0,6 procent wel iets lager dan een jaar eerder. Daarmee lijkt een jarenlange Nederlandse daling van het aantal gereden mautkilometers af te vlakken.

Zuid-Europese stijging

Enkele Zuid-Europese landen registreerden weer een stijging: Frankrijk +1,3 procent, Griekenland +0,4 procent, Malta +12,4 procent, Portugal +13,8 procent en Spanje +5,3 procent.

Andere West-Europese landen zagen hun aandeel gereden mautkilometers verder dalen: België -3,9 procent, Cyprus -13,0 procent, Denemarken -5,6 procent, Groot-Brittannië -14,0 procent, Ierland -4,8 procent, Italië -6,3 procent en Luxemburg -8,4 procent.

Geen nieuwe mauttarieven
Oost-Europees gekentekende trucks blijven meer kilometers maken in Duitsland. De oneerlijke concurrentie is nog altijd in volle gang.

Oost-Europese trucks blijven in opmars

De Oost-Europeanen blijven aandeel winnen: Bulgaren +12,9 procent, Esten +13,2 procent, Kroaten +23,8 procent, Letten +1,2 procent, Litouwers +4,9 procent, Polen +13,0 procent, Roemenen +18,7 procent, Slowaken +5,0 procent, Slovenen +9,9 procent en Tsjechen +8,0 procent.

Polen rijden twee keer zoveel ritten als wij

Na de Duitsers zelf maken de Polen de meeste ritten, namelijk 1.892.714. De Nederlanders staan dan wel op de derde plaats, met 999.566 ritten, maar rijden dus letterlijk twee keer zo weinig ritten als de Polen.

De Tsjechen volgen op enige afstand met 702.276 ritten. Qua kilometrage hebben de Duitsers een aandeel van 59,3 procent, de Polen 13,5 procent, de Tsjechen 4,3 procent en de Nederlanders 3,6 procent.

De Polen rijden dus bijna vier keer zoveel kilometers op de autobahn als de Nederlanders. Daaruit blijkt dat zij dus niet alleen twee keer zoveel ritten rijden maar ook dat de gemiddelde ritlengte twee keer zo lang is.

In 2011 lag het aandeel van de Polen nog 9,9 procent, dat van de Nederlanders op 4,2 procent en dat van de Tsjechen op 4,1 procent.

TLN: angst Duits minimumloon
Nederlands gekentekende trucks rijden kortere ritten over de Duitse mautplichtige wegen dan de Poolse collega’s.

Goede indicatie verhoudingen wegtransport Europa

De mautcijfers geven een goede indicatie van hoe de verhoudingen in het Europese wegtransport liggen, en hoe deze verschuiven. Ze zeggen echter niets over de nationaliteit van de chauffeur achter het stuur van de trucks.

Bovendien moet worden opgemerkt dat veel West-Europese bedrijven, waaronder ook diverse Nederlandse bedrijven op grote schaal rondrijden met Oost-Europees gekentekende trucks.

De conclusie is dus ook dat de oneerlijke concurrentie door Oost- en West-Europese bedrijven die met goedkope Oost-Europese chauffeurs rijden, onverminderd doorwoekert. Maar misschien is de bodem voor het Nederlandse wegtransport inmiddels bereikt. De lichte daling van 0,6 procent lijkt dit aan te geven.

Lees ook:

West-Europa blijft marktaandeel verliezen

Weer minder NL kilometers autobahn

Oostblokkers rukken verder op

Minder NL kilometers op autobahn

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie