Truckstar 8/2023
Met de zomer in het land, de vakantie en het Profile Truckstar Festival voor de deur, pakken wij uit met een extra dikke editie vol puzzelplezier en een uitgebreid Festival programma als losse bijlage. Handig om straks mee te nemen naar Assen. Maar ook al is dit zomerse nummer voorzien van eerder genoemde extra’s, we verliezen de gretige lezer uiteraard niet uit het oog. Zo nemen we je mee naar Canada, waar eigenrijder Jörg Nap in zijn Kenworth T680 met dagcabine met veel plezier zijn dagen vult. Maken we kennis met Geert Engelsma die als chauffeur en machinist voor KTF met een elektrische kraan van Liebherr naar alle tevredenheid zijn werkzaamheden verricht en zetten we de prachtige Scania van Niek de Winter in het zonnetje. Ook serieuzere zaken komen aan bod, want zijn we wel voorbereid op de aanstaande emissieloze stadsdistributie die vanaf 2025 stapsgewijs zijn intrede doet. De industrie doet zijn best, de ene na de andere innovatie op het gebied van elektrisch rijden en veiligheid ziet het licht. Maar wat vinden de chauffeurs eigenlijk van al deze systemen, maken die het verkeer echt makkelijker en veiliger? We vroegen het in een stamtafelgesprek.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 8-2023 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 8 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
We vertrekken om vijf uur vanuit Boxtel. Het is 21 juni en dus de langste dag van het jaar. Als we net op weg zijn, begint het al te dagen en het is volop licht als we ons aan de Duitse grens melden. We zijn geladen met bedcokes, die naar Bad Hönningen moeten, een plaats die vlak onder Bonn ligt. „Je hebt verschillende soorten en maten kolen,’’ vertelt Eric. „Nu hebben we heel fijn kolenstof bij ons. Dat gebruiken ze voor de staalindustrie, maar ook andere fabrieken gebruiken het, zoals de glasindustrie en voor koolstoffilters”.
„Ik wil graag ’s avonds thuis zijn en dat signaal geef ik af door met een dagcabine te rijden”, zegt de Nederlandse eigenrijder Jörg Nap. „Als ochtendmens kan ik goed uit de voeten met het vroege opstaan en met mijn opdrachtgever Sunbury verloopt die samenwerking prima. Ik krijg fatsoenlijke ritten en met dertien dagelijkse rij-uren kan ik elke dag genoeg doen; ik maak goede dagen”, zo vat Jörg het beknopt samen, terwijl de donkere kilometers soepel onder de Kenworth T680 door rollen.
De Volvo FH2 460 6×2-trekker staat ons zorgvuldig gesoigneerd op te wachten, alsof hij net door de dealer is afgeleverd. Toch is hij dat niet, hij heeft in zijn leven namelijk al meer dan 1,8 miljoen kilometer afgelegd. Zijn chauffeur Aad Zijderhand vertelt dat een van de jonge jongens in de garage helemaal weg is van zijn wagen. Die is er het hele weekend mee bezig geweest om hem er zo uit te laten zien voor Truckstar. Aad geniet zichtbaar van het eindresultaat. Hij staat te stralen naast zijn wagen. Dan liefdevol: „Dat is toch prachtig dat zo’n knul daar helemaal in opgaat. Ik geniet daar zó van.”
KTF uit Harlingen heeft dit voorjaar een nieuwe Liebherr hijskraan in gebruik genomen. Het is de eerste waarvan de kraanopbouw volledig elektrisch wordt aangedreven. Voor vandaag staan er meerdere klussen op de planning voor chauffeur en machinist Geert Engelsma. Het elektrisch werken met de kraan levert volgens Geert geen enkel probleem op. „Met een volledig opgeladen accu kan ik circa tien uur draaien met de kraan”, vertelt hij. „Meer dan genoeg. In de eerste maand dat de kraan operationeel is, heb ik op een werkdag nog nooit meer dan de helft van de accucapaciteit gebruikt.”
De blikvanger van Niek de Winter, een Scania R500, staat te glimmen in de zon. Hij is er enorm trots op dat het door hem bedachte ontwerp zo’n goed resultaat heeft opgeleverd. „Mijn broer Jacco en ik hebben alles met de deskundigen overlegd, maar het is in feite wel helemaal ons idee. De kleurencombinatie laat zijn vrachtwagen erg goed opvallen. „De grijze kleur is de demokleur: in die kleur hebben we de auto laten komen. Toen zijn we gaan experimenteren om te zien welke kleuren het beste bij elkaar zouden passen. Alle kleuren zijn originele Scania-kleuren en daardoor altijd beschikbaar.”