| 10:16 | Robert Servaas

Truckstar 6/2019

De LZV, meer lading met één voertuig en één chauffeur. Daarmee ben je goed bezig want je spaart het milieu en arbeid, zo heb je minder last van het huidige chauffeurstekort. We zien er dan ook steeds meer rijden in Nederland. In deze Truckstar kom je ze tegen met een lading variërend van gescheiden en zwaar tot extra lang en super licht.
Tijdens ons stamtafelgesprek brachten we het chauffeurstekort nog maar weer eens ter tafel. Een oplossing? Die vonden we niet, maar dat het vak aantrekkelijker moet, is wel duidelijk. Een hogere beloning zit er door de nieuwe CAO afspraken niet in, maar voor de nieuwe generatie is vrije tijd net zo belangrijk. Daar ligt dus nog een mooie taak voor de sector.
Verder in dit nummer gaan we mee met Wietse Bolt in zijn Scania 143H, beleven we een mooie rit internationaal en is er uiteraard aandacht voor techniek. Zo mochten we de nieuwe bouwvoertuigen van DAF aan de tand voelen, kregen we een les brand blussen en legde de rijdende dichter zijn ziel voor ons bloot. Dit en nog veel meer vind je in Truckstar nummer 6, kijk voor een uitgebreide preview hieronder, of – nog beter koop nu de Truckstar online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. Maar wil je echt niets missen, word dan abonnee – dan vind je Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!

Kipper op de lange baan

Tot diep in Frankrijk – en overigens ook in andere landen- kun je Corné de Jong tegenkomen met zijn Volvo en kippertrailer. Die vult hij met alles wat er in de bak kan. IJzererts bijvoorbeeld, of lavastenen. Daarmee ontkracht hij het vooroordeel dat je kipperwerk alleen in de buurt doet.

Bootjes rijden met een V8

Voor Wietse Bolt geen moderne truck. Nee, dan zijn Scania 143H Streamline – die brengt hem nog steeds in hoger sferen. We hebben het dan ook wel over een échte V8 met, achterop de vierasser, een potige Fassi kraan waarmee hij de boten oppakt.

Gescheiden op weg

Slachtafval is niet iedereen zijn ding. Het is inderdaad geen parfum, aldus Martijn Huisman. Maar het went. Net als het rijden met een LZV waar drie bakken op passen, dit omdat de verschillende soorten restproducten beslist niet bij elkaar mogen komen. ,,En als er tijdens het laden of lossen iets naast valt, pak ik de slang en spuit alles schoon.’’

530 kilo in een complete LZV

In dit geval kunnen we de Z uit de combinatie LZV wel vervangen voor de L van licht, want Adzer de Jong heeft de complete lengte en hoogte van zijn Renault T440 High met schuifzeilentrailers, totaal 170 kuub, nodig om 530 kilo isolatiechips te vervoeren. Over volumetransport gesproken.

Kampioen achter het stuur

Ze zit al 26 jaar in het vak, toch had ze daarvoor al een geslaagde wielercarriere achter de rug. We rijden mee met Ineke Heusinkveld- Van IJken, de eerste Nederlands kampioene wielrennen (1965). Zij blijkt op haar 74ste het stuur van de Volvo FH nog altijd stevig in handen te hebben.