| 13:35 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 12/2019

Nu we de boeren- en de bouwersprotesten gehad hebben en ook de zorg en het onderwijs staan te trappelen om hun ongenoegen over het beleid en salaris massaal kenbaar te maken, zou je bijna kunnen denken dat het in het transport allemaal koek en ei is. Niets is minder waar. Al langer is er onvrede over de huidige CAO en dus zullen de vakbonden de komende onderhandelingen met forse eisen ingaan. Niet alleen wat betreft het salaris, maar ook wat betreft de hoge werkdruk waardoor steeds meer chauffeurs letterlijk opbranden. In deze Truckstar spreken we een aantal chauffeurs die dit aan den lijve ondervonden.

Dat een lange rit echter niet altijd stressvol hoeft te zijn, merken we als we meegaan met drie vrienden die met plezier ‘even’ 3.000 kilometer rijden voor het goede doel. In deze Truckstar een verslag van deze rit naar Hongarije voor de Stichting Kinderen in Nood. Naast Hongarije deden we voor dit nummer ook Turkije aan. Op het programma stond een eerste kennismaking met de vorig jaar op de IAA geïntroduceerde Ford F-Max.

Naast verre bestemmingen valt er gelukkig ook nog genoeg te beleven in eigen land. Zo reden we mee met Jelle Kuyvenhovens gladde Actros, zetten we het 101 jarige transportbedrijf van de Gebroeders de Klerk feestelijk op de kiek en gaan we rijplaten leggen met Arie-Jan Guijt. Er valt kortom meer dan genoeg te beleven in deze Truckstar, die nu in de winkel ligt. Kijk maar voor een uitgebreide preview hieronder, of- nog beter- koop nu de Truckstar online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. Wil je echt niets te kort komen, word dan abonnee – dan vind je Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!

Op hulpverleningspad
Voor de Stichting Kinderen in Nood brengen drie Mack-enthousiasten hulpgoederen naar Hongarije. Hun voertuigen zijn twee dikke Macks: een Ultra-Liner en een Super-Liner, beide uit 1989. Het wordt een interessante rit.

Eerste kilometers met Ford F-Max
Op de IAA van 2018 introduceerde Ford zijn nieuwe langeafstandstruck, de F-Max.  De truck won meteen de titel Truck of the Year, maar daarna bleef het stil. Pas een dik jaar later krijgen wij de kans met de nieuwe truck te rijden. In het thuisland: Turkije.

Jelle houdt van een gladde truck
Jelle Kuyvenhoven is een van de eersten die een spiegelloze Mercedes Actros heeft aangeschaft. Hij houdt van een gladde truck: zelfs de frontzicht- en trottoirspiegel heeft hij vervangen door een camerasysteem. ,,Dat maakt mijn LZV ook lekker zuinig.’’

Werken onder hoogspanning
Rijplaten leggen is hard werken, maar niet erg stressvol. Toch werkt Arie-Jan Guijt vandaag onder hoogspanning. Letterlijk. Want de rijplaten die we opgehaald hebben, moeten naar een weiland waar onderhoud nodig is aan een hoogspanningsmast. Hier legt Arie-Jan met rijplaten een tijdelijke weg aan naar de mast. Vandaar.

Niet klein te krijgen
Met het voortschrijden van de tijd lijkt de interesse van een groeiend aantal oldtimerliefhebbers uit te gaan naar vrachtwagens waar zijzelf of waar hun vader mee gereden heeft. Voor hen zijn deze auto’s uit de jaren zestig en zeventig nog herkenbaar. Maar vrachtwagens die het een halve eeuw bij dezelfde baas volhouden, zijn zeldzaam. De DAF 2200 van Rieks Everts is er zo één.