| 12:00 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 11/2023

Meegaan in de energietransitie blijkt geen sinecure. Zet de truckindustrie vol in op elektrisch, blijft de laadinfrastructuur achter. Grote bedrijven kunnen dat ondervangen door met subsidie op eigen terrein aan de slag te gaan. De kleinere hebben het nakijken. Om over de gevolgen voor de bestelbuseigenaren nog maar niet te spreken. Die kunnen behalve de portemonnee trekken ook weer wat rijlessen nemen, want die zitten zomaar boven gewicht. Tja, wat is wijsheid, het maakt het vooruit plannen er in ieder geval niet gemakkelijker op. Aan al deze gekte doet Jasper Goossens niet mee, die rijdt nog regelmatig met zijn Scania 113M 400 Topline uit 1994 internationaal naar Tsjechië. Ook Krabbenborg Transport houdt nog vast aan eerdere keuzes. Die hebben nog gewoon drie Renaults Magnum AE in hun dienstregeling meedraaien. Het doet verlangen naar vroeger tijden, toen alles nog simpel was en je met een beetje hoofdrekenen nog goed kon meekomen. Dat is nu wel anders, zo ga je er waarschijnlijk vanuit dat jouw salaris bij je functie past. Maar dat kan door allerlei bijkomende werkzaamheden zomaar anders liggen. De rekenmeesters van STL leggen het ons nog een keer uit. En nu we het toch over geld hebben: in dit nummer een stamtafelgesprek over boetes, een onderwerp waar we allemaal wel het een en ander van afweten.

Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 11-2023 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 11 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.

Ouderwetse koets

Buiten staat een man leunend tegen een bankje een sigaret te roken. Hij kan zijn ogen niet afhouden van Jaspers auto, een Scania 113M 400 Topline uit 1994. Als we bij hem zijn gaan staan, knikt hij goedkeurend naar Jasper. Nadat hij met zijn rechtervoet zijn peuk op het asfalt heeft uitgedrukt, wijst hij met zijn linkerhand naar de Scania en steekt zijn duim omhoog. „Gute Wagen. Kann man selbst reparieren”, zegt hij. Vervolgens knikt hij naar zijn Volvo en zwaait afwijzend met zijn rechterwijsvinger. „Nicht gut. Nur Elektronik. Nicht selbst reparieren.”

Jasper Goossens

Girlpower in de Dakar

Het is een unicum dat er in januari drie vrouwen in één auto aan de start staan voor het truckklassement van de Dakar. Anja van Loon, Floor Maten en Marije van Ettekoven zijn druk met de voorbereidingen. Een eerste proeve van bekwaamheid werd al succesvol afgesloten, de Morocco Desert Challenge. Toch zijn ze heel bescheiden, de drie dames van het team Van de Laar Racing, ondanks het feit dat ze een serieuze bedreiging zijn voor menig mannenteam. Niet alleen door hun ervaring en talent, maar ook omdat ze maar één ding willen: hard gaan.

Anja van Loon

Teamwork met de tank

Reinier de Jong is chauffeur bij Vlerk in Lopik en rijdt daar op een Scania R500 10×4 met een haakarmsysteem. Een familiebedrijf, waarmee zijn vader is begonnen. „Mijn moeder doet de boekhouding en de facturatie en ook mijn twee broers en zus werken mee in het bedrijf.” Een belangrijke tak is het assisteren van boorbedrijven, iets waar Reinier dagelijks druk mee is. Zij zorgen ervoor dat kabels en leidingen onder bijvoorbeeld een snelweg komen te liggen zonder dat de hele boel open moet worden gegraven.

Vlerk

Sprokkeldag

Chauffeur Ron Lacet maakt, samen met eigenaar Marco Scheffers van STS Scheffers Transport Service, eens in de twee weken een dubbelbemande rit naar Italië. Dat doet hij sinds kort in een fraaie DAF XG+. Vervolgens doet hij, in diezelfde DAF, nog één of twee keer per week een sprokkelrit. Tijdens zo’n sprokkeldag gaat hij naar verschillende adressen om de trailer te lossen die de nacht ervoor is teruggekomen uit Italië, vervolgens gaat hij op diverse adressen laden. De ritten op een sprokkeldag beginnen rond zeven uur of nog iets later.

STS Transport

Meebeslissen

De Scania 770S van chauffeur Reinier van den Heuvel, is twee jaar geleden bij Van den Brink gekomen. In die twee jaar heeft hij een kleine 170.000 kilometer gelopen. Geen kilometervreter dus, maar, vertelt Reinier: ,,Het werk dat ik ermee doe is erg afwisselend. Met deze zesassige semi, die al dertien jaar oud is, rij ik voornamelijk de body van onze LR 1160 zoals vandaag, een 60- en 70-tons rupstelekraan en kraanballast van de LTM 1160 5.2-hijskraan als dat nodig is. De andere ritten bestaan uit het transport van staalconstructies uit onze eigen fabriek.’’

Van den brink Staalbouw