| 13:46 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 12/2023

We staan aan de vooravond van de verkiezingen en dat is iedere keer weer puzzelen, want waar kiezen we eigenlijk voor. Omdat dat uiteraard zeer persoonlijk is, richten wij ons in Truckstar op wat we allemaal delen: de toekomst van het wegtransport. In dit nummer zochten we in de verkiezingsprogramma’s van de verschillende partijen hoe zij daarover denken. Het is te vroeg voor conclusies, maar Janna Groot van TLN merkt op: „De verkiezingsprogramma’s staan bomvol ambities hoe we Nederland mooier kunnen maken, maar nergens staat dat er meer geld aan de infrastructuur besteed moet worden om hiermee Nederland in beweging te houden’’.

Zeker is in ieder geval dat de tijden veranderen, zoveel is wel duidelijk na de presentatie van de nieuwe eActros, dat was even wennen. Ook Ewout, de CEO van E. van Wijk Logistics merkt op zijn jaarlijkse rit naar Italië, dit keer in gezelschap van zijn 10 jarige zoon, dat de tijden veranderen. Zo was het zoeken naar een parkeerplaats volgens hem een ramp en ook vond hij het jammer dat hij minder Nederlandse chauffeurs tegenkwam. Tja, wat moeten we daarover zeggen. Ook voor Tjalling ‘Charlie’ Dijkstra zijn de tijden veranderd. Van een leven in de vijfde versnelling, van vallen en weer opstaan naar het rustige bestaan van nu. Hij rijdt elke week naar Frankrijk en zijn grootste zorg op een rijdag is waar hij ’s avonds gaat eten.


Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 12-2023 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 12 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.

Het visitekaartje van Pladdet

Johan Walhout (40) werkt al ruim vijftien jaar bij Pladdet uit Biervliet en sinds enkele weken in een nieuwe combinatie. Er is bewust gekozen voor een Scania 660S in plaats van een 770S, omdat deze met een overdrive-versnellingsbak kon worden geleverd. Daardoor maakt de motor veel minder toeren en is hij een stuk stiller en vooral zuiniger. Johan was bij zijn vorige werkgever kraanmachinist en die ervaring komt hem bij Pladdet goed van pas bij het laden en lossen van grondverzetmachines.

Pladdet

Hoofdpersoon in een boek

Staat normaal gesproken de naam van de transportonderneming of van een merk op de zijkanten en achterdeuren van een trailer, op de witte Schmitz met meesturende achteras die Tjalling Dijkstra achter zijn rode Renault T480 heeft hangen, is dat niet het geval. Zijn koeler is bestickerd met reclame voor ‘Dok 69’, een boek dat is geschreven door Els Visser. Waar het over gaat, is ook te lezen op de trailer: „‘Dok 69’ gaat over de avonturen van Charlie, een parttime Fries en deeltijd vrachtwagenchauffeur.” En die Charlie, dat is Tjalling.

Tjalling Dijkstra

Speciale band met de band

Met Bløf heeft Arjan al dertig jaar een speciale band. Vanaf het begin was hij bij de Zeeuwse band betrokken. „Ik heb mijn groot rijbewijs in dienst gehaald. Daarna werkte ik als geluidstechnicus bij popbandjes. In 1993 ben ik mijn eigen bedrijf begonnen.’’ Het bedrijf van Arjan groeide. Zijn chauffeurs mochten andere bands rijden, maar Bløf bleef hij zelf doen. In 2020 was Arjan het zat. Hij verkocht de zaak en ging in dienst bij Pieter Smit. „ We waren concurrenten, maar wel met respect voor elkaar.’’ Bløf stapte mee over naar Pieter Smit. De band doet zestig optredens per jaar, die Arjan allemaal rijdt. De rest van zijn tijd zit hij op kantoor.

Pieter Smit

Nieuwer dan nieuw

,,Het is wel even wennen’’, is de gemiddelde reactie op het uiterlijk van de Mercedes eActros 600. Al op de IAA van 2022 gaf het merk een voorproefje met de onthulling van het prototype van de eActros Long Haul. Die truck had al een dichte grille, maar door de donkere kleur en de aangebrachte striping was de impact daarvan nog niet heel zichtbaar. Hoe anders is dat bij deze witte trekker. Niet alleen valt die dichte grille nu extra op, ook is voor het eerst de volledig nieuwe voorbumper te zien. Het geheel oogt beslist anders dan de Actros zoals we die tot nu toe kennen.

Mercedes-Benz eActros 600

Zware hijs voor Van Grinsven

De Oosterscheldekering kent vier kilometer aan stuwen die elk twee gelijke cilinders hebben die de stuw in 75 minuten kunnen laten zakken. Ter voorbereiding van het groot onderhoud heeft Rijkswaterstaat in juni twee cilinders uit de kering gehaald en naar Boxtel laten vervoeren om ze te laten renoveren. In Boxtel zijn de cilinders compleet uit elkaar gehaald en volledig opgeknapt, zodat ze er weer vijftig jaar tegenaan kunnen. Nu worden de cilinders weer opgehaald door Maikel, chauffeur bij Van Grinsven uit Schaijk en zijn Mercedes Benz SLT 4163 8×4 met Faymonville Combimax.

Van Grinsven