truckstar 02/2021
| 14:59 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 02/2021

Het zal je maar gebeuren, wakker worden in je cabine vanwege zuurstoftekort en dan bemerken dat je truck in brand staat. Jos Lambregts overleefde de brandstichting maar raakte zwaar gewond. Hoewel de daders nog niet zijn gepakt, denkt hij dat de brandstichting te maken heeft met de concurrentiestrijd in de wereld van het textieltransport. „Er zijn vaker trucks in brand gestoken die vanuit Italië kleding vervoeren’’. Naast de kans om slachtoffer te worden van dit soort maffia-achtige praktijken, lopen chauffeurs ook het risico benaderd te worden door criminelen met een ‘transportwens’. Daarom is er door de politie samen met andere partijen een bewustwordingscampagne gestart. Ondertussen begint ook in het transport de coronacrisis zijn sporen na te laten, niet in alle sectoren, maar het eerdere chauffeurstekort is veranderd in een overschot. En dat alles in een tijd dat de zon zich nauwelijks laat zien en de weergoden zich wispelturige tonen.

Toch zijn er chauffeurs die juist van die winterse omstandigheden genieten. Neem Wim Vrindts die vanwege zijn voorliefde voor sneeuw, kou en gladheid naar Zweden verhuisde om daar als chauffeur aan de slag te gaan. Ook William Visser schuwt de uitdaging niet. Hij zoekt het dan weer niet in sneeuw en ijs, maar in stoer en eigenzinnig. De Mack MH612 uit 1990 voldoet dan ook helemaal aan zijn wensen. De blikvanger in dit nummer staat daar dan weer mee in schril contrast. Die is niet alleen mooi, maar ook zeer compleet en comfortabel. Kortom, ook in deze Truckstar is er voor ieder wat wils.

Je kunt nummer 2-2021 nu online kopen, maar wil je echt niets te kort komen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar samen met de Specials voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!

Elke hijsklus de baas

Een chauffeur op een autolaadkraan moet het niet hebben van de vele kilometers, maar meer van het verfijnde hijswerk met de kraan. P&K heeft een divers wagen- en kraanpark met mobiele telescoopkranen tot 200 ton en mobiele torenkranen tot 52 meter gieklengte. De kranen zijn de crème de la crème van de firma. Dirk Jan Seppenwoolde hijst glas en asstellen met de autolaadkraan op zijn Volvo FH16 750. Wij klimmen met hem tot grote hoogte.

truckstar 02/2021

Beauty voor het boerenwerk

Ruim twaalf jaar rijdt hij in het losgestorte werk door heel Denemarken. De oplettende lezer of bezoeker van het Truckstar Festival zal Christian misschien nog wel kennen. Met de mintgroen met wit gespoten Scania Highline-combinatie van Jacob Pedersen werd hij best of show tijdens het festival van 2016. Inmiddels heeft hij zijn eigen transportbedrijf en maken wij kennis met zijn nieuwe span. „Heel lang heb ik erover nagedacht wat ik precies wilde. Af en toe lag ik er zelfs wakker van of het allemaal wel goed zou komen”. Hij koos voor een Scania Next Gen met een R-serie-cabine met hoog dak. „Dat vind ik het mooiste model”.

truckstar 2 2021

Dagelijks de bulldog uitlaten

Hij is geen chauffeur geworden om alleen een stuur in zijn handen te hebben, zegt hij zelf. De 33-jarige William Visser heeft heel duidelijk voor ogen hoe hij zijn vak ziet. „Jullie hadden in het jubileumnummer die oude DAF van Hartman staan. Zo’n wagen mogen ze mij zo geven. Daar zou ik elke dag mee kunnen rijden. Lijkt me prachtig.” Geen chauffeur dus die veel geeft om comfort en gebruiksgemak Het liefst rijdt William Visser met trucks die je onder de knie moet krijgen. „Hoe meer basic, hoe beter”. De stoere en eigenzinnige Mack MH612 uit 1990 is het dan ook helemaal.

truckstar 2/2021

Geen rust in de kont

De DAF-bakwagen met Trias-aanhanger van Paul van Engelen moest een multifunctionele combinatie worden. De twintig ton zware boorwagen moest mee kunnen, maar ook het graafmachientje en een autolaadkraan. Die moest echter wel weer achterop staan. En het liefst had hij alles zo laag mogelijk, om ook kisten of landbouwmachines te kunnen laden. Sinds begin maart rijdt hij met de DAF XF met gestuurde naloopas. De bakwagen heeft een laag chassis met daarop een vlakke laadvloer. „Daarop heb ik nu een laadbak met een verrijdbare kraan. Die heb ik achterop bij het hijsen en kan naar voren als de graafmachine mee moet. Die kraan kan ik ook op poten zetten en er onderuit rijden. Dan houd ik alleen een laadvloer over.”

truckstar magazine

Vader en zoon in het veetransport

Richard en Bart van Huizen zijn vader en zoon en rijden met veel liefde door Europa met kalveren en biggen. Voor hen is er geen twijfel mogelijk: dit is het mooiste vak dat er is. Ze  zijn ook beretrots op hun combinaties en kunnen er vol vuur over vertellen. Zoon Bart heeft een nieuwe Volvo FH4 Globetrotter 460. Vader Richard rijdt op een nog nieuwere FH4, maar die heeft 500 pk en een XL-cabine. „Bart rijdt vooral op Luxemburg en Duitsland, rond Keulen en Hannover, en altijd in zijn eentje”, vertelt hij. „Ik rijd vaak dubbelbemand op de lange afstanden, zoals naar Italië, Spanje en Polen. Daarom heb ik een grotere cabine en meer pk’s. Ik moet vaker klimmen en dan komen die extra pk’s van pas.”

paligroup