| 10:29 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 03/2021

En zo tuimelen we van een korte heftige winter, zomaar in één week, naar de lente. Van sneeuwval die in combinatie met harde wind voor sneeuwduinen zorgt, naar regen die in combinatie met een koude ondergrond voor ijzel zorgt. Gelukkig staat er op dit soort dagen een heel leger aan sneeuwschuivers en zoutstrooiers paraat om de ellende voor de weggebruikers tot een minimum te beperken. En dat doen ze met veel plezier, zo blijkt als we een dagje meeschuiven.

En een pleziertje verdienen we wel, want de lockdown met avondklok maken het werk voor de chauffeur er een stuk eenzamer op. Stoppen bij een tankstation om even een bak koffie te halen of te plassen, is er ’s avonds zelfs niet meer bij.

Als we wat chauffeurs willen spreken en vlak voor negen uur nog even een bakje koffie gaan halen, blijkt dat een kwartier eerder alles al op slot is gegaan. Voor ons verrassend, voor de chauffeurs een dagelijkse werkelijkheid.

Je vindt uiteraard niet alleen sneeuwpret en avondklokellende in deze Truckstar. We delen ook de ervaringen van Mara Wiewall met haar Iveco S-way in Italië, bewonderen de blikvangers van familie De Block, gaan een dagje mee met Marco Mameli in zijn nieuwe MAN TGX  28.470 en zien hoe Hennie Hubers met zijn nieuwe Scania met 50-ton meter HMF-autolaadkraan de meest gevarieerde hijsklussen voor zijn rekening neemt.

Dit en nog veel meer vind je in Truckstar nummer 3, die je nu online of in de winkel kunt kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar samen met de Specials voortaan gewoon in de brievenbus.

Lekker werken met een voorloper

Van Calker Transport/Grondverzet in Kolham heeft als eerste in Nederland een drieassige MAN TGX van de nieuwe generatie in gebruik genomen, een voorloper. De MAN TGX 28.470 met daarop chauffeur Marco Mameli heeft net 10.000 kilometer gereden. Marco heeft hem in november 2020 gekregen. Een perfecte wagen, vindt hij. De extra as zorgt voor een betere aslastverdeling. Vandaag gaat de combinatie op pad met menggranulaat en grond.

Van Calker

Verliefd op Italië

Mara Wiewall rijdt al ruim vijftien jaar op Italië en is van het land gaan houden. Sinds kort heeft ze ook nog eens de beschikking over een Iveco S-Way. En of dat bevalt? Mara vertelt: ,,Stiekem ben ik altijd een beetje fan van Iveco geweest. In het begin van de jaren negentig heb ik twee keer een stuk met zo’n Italiaan gereden; de eerste was een Turbostar en later nog eens een demo van de eerste Eurostar. Beide keren was ik aangenaam verrast. In de dertig jaar dat ik als chauffeur aan het werk ben, heb ik diverse vrachtwagens gereden, dus ik heb wel wat vergelijkingsmateriaal.’’

italië

Apetrots op eerste nieuwe FH

Vorig jaar oktober werkte Sander van Menzel (34) pas drie jaar bij Van de Beeten, maar toch kreeg hij de eer om met de nieuwe Volvo FH te gaan rijden. „Tja, ik ben daar zelf ook nog wel van onder de indruk maar ik zie het ook als blijk van waardering”, zegt hij. Wanneer we instappen krijgen we te horen dat het vandaag een dag wordt van allerlei kleine klusjes in de wijde omgeving van de standplaats. „Zo gaat dat eigenlijk meestal. Soms moet ik verder weg Nederland in, maar over de grens gaat het nooit. Dat hoeft voor mij ook niet.”

Van de Beeten

Tanks van serieuze omvang

Maar liefst twaalf transportbegeleiders werken mee aan het transport van vijf tanks van 7,30 meter breed en met een rijhoogte van 7,50 meter. De tanks moeten van Barneveld naar Cuxhaven en zullen in Harderwijk hun weg via het water vervolgen. Om daar te komen, moeten er nog wel wat obstakels worden genomen. Zo is de A1 en de smalle Dorpsstraat van Voorthuizen een uitdaging, moeten er twee hoogspanningsnetwerken ‘genomen’ worden en staan er uiteraard de nodige paaltjes, verkeersborden en verkeerslichten in de weg.

zwaartransport

Proosten op de nieuwe Scania

Het is zaterdag en het terrein van Roland de Block Transport in het Zeeuwse Hulst is nog bijna leeg. „De meesten zijn nog onderweg en zullen dadelijk wel binnenkomen”, legt Roland uit. Binnen in de schuur staat de nieuwe Scania R520 met de deuren open. Zoon Björn laat trots zien dat er niet alleen herrie uit de uitlaat komt, maar dat ook het geluidssysteem voor de nodige decibellen kan zorgen. Hij is de jongste telg uit de transportfamilie De Block en wordt de vaste chauffeur op het nieuwe paradepaardje van het bedrijf. „Ik woon nog thuis en wilde één keer echt uitpakken met een nieuwe vrachtwagen.’’

Block