| 11:04 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 01/2020

Je let even niet op en het is alweer 2020. We zitten opnieuw in de ronde getallen en dat betekent: een jubileumjaar! En al is ieder jubileum uiteraard het vieren waard, veertig jaar Truckstar vinden wij toch wel heel bijzonder. Zo bijzonder dat we dit jaar in ieder nummer een jubileumitem plaatsen. In dit nummer trappen we af met een superdikke Flappenactie. Maar liefst veertig chauffeurs ontvingen van ons 50, 75 of 100 euro. Die actie werd ook nog eens gehouden op de “Dag van de Vrachtwagenchauffeur’. Een initiatief van Truckstar, breed gedragen door de sociale partners in het transport, transportbedrijven en leveranciers, die op deze dag de chauffeurs in het zonnetje zetten. In dit nummer een verslag van wat er zoal te beleven was die dag.

Verder lenen deze dagen zich uitstekend voor een lekker winterverhaal, zoals een stevige rit met een LCV (oftewel LZV) door ijzig Canada en, ook niet te versmaden – een Truckstar rijdt ‘m zelf met de MAN Commander naar het VK.

Dichter bij huis vinden we Rick van Vuuren in de RMO en Elmer Venema die het werken als chauffeur meer als een hobby ziet. Dit en nog veel meer, een uitgebreide preview vind je hieronder, is te vinden in Truckstar nummer 1, nu verkrijgbaar in de winkel.

Wil je de deur niet meer uit, koop Truckstar dan online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. Maar wil je echt niets te kort komen, word dan abonnee – dan vind je Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!

Herfstuitje naar Engeland
Een paar dagen op pad met een 640 pk Commander willen we best. En een transporteur die ons zijn lading toevertrouwt blijkt ook al door de importeur geregeld. Müller Fresh Food Logistics uit Holten heeft een behoorlijke vloot trucks, waaronder diverse MAN drieassers – zoals de Commander waarmee wij een ritje Engeland met de boot óp en met de trein weer terug zullen maken.

IJselijk avontuur in Canada
Stapvoets manoeuvreer ik de combinatie over het terrein, want ik heb mij zojuist – letterlijk –  op glad ijs begeven. Het parkeerterrein is één grote ijsvlakte. Ik moet hier twee lege trailers omwisselen, maar als ik uit de cabine klim ga ik bijna onderuit. Het is spekglad. Voetje voor voetje schuifel ik naar de achterste trailer om de “Long Vehicle” markering weg te halen, het landingsgestel naar beneden te draaien en de schotel van de dolly te ontkoppelen. Terug in de cabine zet ik de vrachtwagen in de eerste versnelling en rij langzaam vooruit. Althans, dat is de bedoeling…

Naar oud met nieuw
“Aan deze weg hebben we er ook een stuk of vijf, maar die halen we allemaal in de nacht op.” Rick van Vuuren, chauffeur bij De Groot wijst naar één van de traditionele boerderijen. We zijn onderweg naar melkveebedrijf Verhoef in Schalkwijk, waar driemaal daags 335 koeien worden gemolken. De opbrengst gaat naar Vreugdenhil Dairy Foods, het bedrijf waar De Groot zijn melkritten voor maakt. Een hechte club van negen vaste chauffeurs neemt dagelijks deze taak op zich met een mooi en goed verzorgd wagenpark, waarvan Ricks RMO-combinatie de nieuwste aanwinst vormt.

Fileleed blijft
Alle Nederlandse vrachtwagenchauffeurs samen staan jaarlijks 9,3 miljoen uur lang in de file. In 2018 was het erger dan ooit. TLN slingerde vorige maand het bericht de wereld in dat de files het transport in 2018 maar liefst 1,4 miljard aan schade berokkenden. Veel meer dan het loon van de chauffeurs die 9,3 miljoen uur in de file staan. Nieuwsgierig als wij zijn, vroegen wij aan TLN hoe die nu zoiets berekent.

Opvallende schoonheid
Tevreden kijkt Robert van der Linden (33) uit Arkel naar zijn net gewassen Scania. “Nu ik ermee rijd, ben ik het opbouwproces alweer vergeten”, zegt hij. Met zijn nieuwe vrachtwagen wilde Robert van der Linden meer opvallen. De Scania is dan ook van top tot teen onderhanden genomen en in de kleurencombinatie die hij zijn nieuwe Scania Next Gen R650 toebedeelde gaat dat opvallen zeker lukken.