Kraker K-Force geboute oplegger
| 12:38 | Korneel Luth

Kraker K-Force geboute oplegger

Een trailer die voornamelijk met schroeven, moeren en bouten in elkaar zit en ijzersterk blijkt. Dat is de nieuwe K-Force van Kraker Trailers.

Op de BedrijfsautoRAI staat een prachtige K-Force moving floor-oplegger van Kraker Trailers. Het is een eerste protoype en op het eerste oog verder niks bijzonders. Een keurige oplegger en een mooi ding om te zien.

Schijn bedriegt

Schijn bedriegt. En niet zo’n klein beetje. Deze K-Force is een bijzondere oplegger, het resultaat van jarenlange ontwikkeling en waar reeds 800.000 euro in is gestoken. Wij spraken met Ing. Jan de Kraker, CEO van Kraker Trailers.

Van lassen naar bouten – naar de klant

“De meeste lasverbindingen van deze K-Force zijn vervangen door bouten. We hebben de trailer zeer zwaar getest, onder andere op de testbaan van Mira in Engeland. En wat blijkt: de boutverbindingen kunnen dezelfde krachten aan als traditionele lassen”, aldus de Kraker.

Niet alle lassen zijn verdwenen. In de wanden zitten ze bijvoorbeeld nog. Maar met de stap van lassen naar bouten is de K-Force wel iets lichter geworden. Het grote voordeel zit ‘m echter in het transport van de trailer naar de klant.

Kraker K-Force geboute oplegger
Je ziet het er niet meteen aan af, maar deze trailer zit geschroefd in elkaar.

Transportkosten stukken lager

De Kraker: “Deze trailer kan als bouwpakket vervoerd worden. Op die manier kunnen we in één transport drie nieuwe trailers vervoeren. Een door ons gecertificeerde dealer kan de oplegger vervolgens in elkaar zetten.”

“In 2006 zag ik al aankomen dat het wegtransport in Europa zou veranderen. Die Poolse vervoerder komt straks echt niet meer naar Nederland om z’n nieuwe oplegger te halen. Als hij op een slimme, goedkopere manier zijn nieuwe trailer afgeleverd kan krijgen, behouden we hier de productie, en kunnen we daarnaast ook voor West-Europese klanten goedkoper nieuwe trailers afleveren”, aldus Jan de Kraker.

3 verschillende assen op dezelfde luchtvering

Maar er is meer: “Als je goed kijkt, zie je dat er drie verschillende assen onder deze K-Force zitten, allemaal met exact dezelfde vering. Normaal gesproken kan dat niet zomaar. Wij hebben echter samen met Weweler en VDL een luchtvering ontwikkeld waarop we heel eenvoudig ieder merk as kunnen monteren”, aldus de Kraker.

Kijkend onder de trailer zien we een as van Valx, één van BPW en één van SAF Holland. “Alleen de daadwerkelijke bevestigingsbeugels verschillen, omdat de assen verschillen. De Valx en SAF-assen zijn rond maar hebben een andere diameter en de BPW-as is hoekig”, legt de Kraker uit, die de crisisjaren duidelijk nuttig besteed heeft.

De Kraker-stand vind je tegenover de Scania-stand op de BedrijfsautoRAI.

Kraker K-Force geboute oplegger
Deze Valx-as heeft uiteraard zijn eigen unieke bevestigingsbeugel.

TLN naar Duitsland om dieseltanks
En dat geldt ook voor deze SAF Holland-as. Maar de rest van de vering en ophanging is identiek.

Kraker K-Force geboute oplegger
Van links naar rechts: Valx, BPW en SAF Holland.

Op onderstaande video zie je meer van de K-Force.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. marketing Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Lees ook:

Kraker CF200 voor Vlam-Trans

Kraker Trailers bouwt nieuwe fabriek

TTS Swifterbant nieuwe servicepartner Kraker Trailers


Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie