Weijts Transport
| 14:52 | Arjan Olsthoorn

Internationaal: Weijts Transport zet de bloemen buiten

We hebben om 21.00 uur afgesproken bij de overslaghal van Breewel in Hazeldonk. Het is er nog een drukte van jewelste. De ene na de andere combinatie rijdt voor het dok om te laden. De fraaie Scania van Rick Weijts (26) staat al langs de weg te wachten terwijl een andere combinatie van Breewel voor het dok staat om geladen te worden.

Lees het volledige ritverslag met Weijts Transport in Truckstar 3.

In de overslaghal vliegen de karren met bloemen en planten je om de oren. Ze komen uit het Westland en worden zo snel mogelijk verdeeld over de wachtende trailers. De koeloplegger van Rick Weijts staat inmiddels voor het dok en de eerste karren verdwijnen in het binnenste. Even later blijkt dat er nog karren ontbreken en dus kan het laden niet doorgaan. “Er is een combinatie onderweg met karren die nog mee moeten. Maar die is pas over een uur hier”, klinkt het.

Scania

In de startblokken voor een rit bloemen en planten naar Frankrijk.

Rick baalt enorm als hij om 23.30 uur het terrein verlaat. “Normaal ben ik uiterlijk om 21.30 uur weg. Zo laat heb ik nog nooit meegemaakt.” De teleurstelling is gelukkig vlug verdwenen en we door de duistere nacht rijden we in zuidelijke richting. Rick maakt deze rit enkele keren per week en toch is het altijd anders. “De ene keer hoef ik alleen om te koppelen, een andere keer duw ik de karren letterlijk bij de bloemisten naar binnen. Dat maakt het werk zo leuk.”

Tijdens het laden was mij opgevallen dat enkele karren die al vroeg klaar stonden, als laatste aan boord gingen. Rick legt uit dat die in Beaune als eerste overgeladen worden bij een collega. Wij rijden daarna met de rest naar de overslaghal van Breewel in Mâcon.

Weijts

De gehele opbouw is verzorgd door Van Kessel Truckstyling, met inbegrip van de side-skirts, achterbumper, chassisafdichting en de nodige verlichting op en rondom de trekker.

Verse broodjes
Natuurlijk moeten we af en toe rusten. In de vroege ochtend stopt Rick daarom bij een tankstation. Er hangt een heerlijke geur van vers gebakken broodjes. Met een kop koffie erbij gaan die er op de vroege ochtend wel in.

“Ik zal meteen even mijn collega bellen om te zeggen wanneer we in Beaune zijn. Hopelijk sluit zijn rit een beetje aan op de onze”, zegt Rick. Dit blijkt gelukkig het geval en daardoor hoeven we straks niet lang te wachten. De rusttijd zit inmiddels erop, maar voor we vertrekken loopt Rick nog even om de vrachtwagen heen. “Dat doe ik na elke stop. Gewoon even de banden en de verlichting controleren, en natuurlijk de temperatuur in de trailer.” Op het afgesproken tijdstip komen we aan in Beaune. Enkele minuten later arriveert ook de combinatie van Breewel. De opleggers worden achteruit tegen elkaar gezet en via de laadkleppen worden de karren overbracht. Niet veel later kunnen we onze weg vervolgen naar Mâcon.

Rick rijdt sinds drie jaar als charter voor Breewel; voornamelijk met bloemen en planten naar Frankrijk. In het seizoen neemt hij wijn mee terug naar Nederland. Het werk bevalt hem heel goed. Eenmaal in Mâcon, staan de koeriers ons ongeduldig op te wachten. Hun ongeduld maakt dat de trailer binnen tien minuten leeg is. Rick kan een retourvracht laden in het nabijgelegen Crottet. Dit dorpje is niet echt geschikt voor grote combinaties, maar Rick kent de weg en loodst het span behendig door de smalle straatjes naar het laadadres.

Rick maakt de rit naar Mâcon enkele keren per week

Perfecte afwerking
De Scania S650 V8 is zijn eerste echte nieuwe vrachtwagen. Daarbij heeft hij voor een perfecte afwerking gekozen, en bovendien rekening gehouden met de toekomst. “Voor dit werk zou een 4×2 al voldoende zijn, maar met een 6×2 met slaapcabine kan ik de trekker ook voor andere transporten inzetten – mocht dat aan de orde zijn.”

De gehele opbouw is verzorgd door Van Kessel Truckstyling, met inbegrip van de side-skirts, achterbumper, chassisafdichting en de nodige verlichting op en rondom de trekker. Natuurlijk maken de mooie metallic blauwe lak en de kenmerkende witte grille het geheel af. Bij Special Interior is het interieur aangepast, inclusief het spuitwerk van kasten en dashboard. Ook zijn de hemel en de tunnelhoes met leer bekleed. De beide stoelen en het bed zijn dezelfde stijl uitgevoerd.

Na de vereiste rust is het de hoogste tijd om wat te eten. Rick belt Stefan om te vragen of die in de buurt is nog moet eten. Hij is gelukkig niet ver weg en een goed avondmaal slaan Stefan en zijn bijrijder Jelmer niet af. “Hij is sinds april bij mij in dienst en rijdt op onze andere wagen, een DAF XF 510. We rijden meestal apart, maar als het zo uitkomt maken een dubbelbemande rit of eten even samen.”

Lees het complete ritverslag vind je in Truckstar editie 3/2020. Of word abonnee en krijg Truckstar automatisch thuisgestuurd.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie