FNV: Butter buit Polen uit
| 11:30 | Truckstar Redactie

FNV: Butter buit Polen uit

FNV Bondgenoten beschuldigt Butter Transport ervan Poolse chauffeurs uit te buiten. Daarnaast zet Butter stelselmatig Poolse chauffeurs in voor binnenlandwerk in Nederland, aldus de FNV.

Butter Transport geeft voorlopig geen commentaar op de aantijgingen van de FNV, zo leert telefonische navraag bij het transportbedrijf.

Of het de FNV te doen is om het lot van de Poolse chauffeurs is niet duidelijk. Wel is duidelijk dat de de oneerlijke concurrentie met transportbedrijven die met Nederlandse chauffeurs rijden een groot punt van zorg is. Het lijkt erop op dat Butter met illegale cabotage in Nederland deze oneerlijke concurrentie in de praktijk brengt.

Polen op de Nederlandse vervoersmarkt
FNV Bondgenoten deed onderzoek naar de werkwijze van Butter. De conclusie van de vakbond is dat Butter circa tweehonderd Poolse chauffeurs onder Poolse voorwaarden te werk heeft gesteld op de Nederlandse vervoersmarkt. Butter doet dit door middel van het registreren van vrachtwagens in Polen en België. Dit betekent in principe dat Butter zich schuldig maakt aan illegale cabotage.

Bovendien blijkt de Belgische vestiging een gesloten kantoorpand te zijn. Voor de deur van het pand staat een kartonnen doos voor de post. In Polen blijkt de Butter-vestiging eveneens een leeg kantoorpand te zijn in een straat waar geen vrachtwagens mogen komen.

Veelal binnenlandse transporten
Edwin Atema van FNV Bondgenoten legt uit wat de Poolse chauffeurs van Butter voor werk doen: “We hebben het hier over veelal binnenlandse transporten van bijvoorbeeld de Groninger aardappelboer naar de patatfabrieken van Aviko.

In april antwoordde minister Schultz van Haegen dat in dergelijke gevallen het Nederlandse CAO-salaris moet worden betaald, zo benadrukt de FNV. Atema zegt echter ook: “Bij Butter verdienen de Poolse chauffeurs 3 euro per uur, daar waar de Nederlandse collega voor exact hetzelfde werk 13 euro krijgt.”

Opdrachtgever overtuigen
Eén manier om het vermeende binnenlandwerk door Poolse chauffeurs te stoppen is om de opdrachtgevers te overtuigen van de nadelige gevolgen ervan. Aviko is zo’n opdrachtgever, maar heeft de FNV nog geen “bevredigend antwoord” gegeven in deze kwestie.

Butter kan uiteraard tegen een scherpe prijs rijden door de inzet van goedkope chauffeurs. Als er verder weinig misgaat, kan het zijn dat er voor Aviko geen reden tot zorg is.

Banen ingepikt, NL economie de verliezer
Het echte probleem is natuurlijk dat Nederlandse banen worden ingepikt door Polen en andere Oostblokkers. Niet alleen komen hier Nederlandse chauffeurs door op straat te staan; de Nederlandse schatkist en economie zijn ook grote verliezers. Er wordt geen inkomstenbelasting in Nederland afgedragen voor de baan die naar een Pool is gegaan, en het inkomen komt ook niet terug in de Nederlandse economie door de dagelijkse boodschappen, een hypotheek, verzekeringen etc.

Atema zegt: “Als we toestaan dat dit gebeurt onder buitenlandse arbeidsvoorwaarden, dan staat straks … de Nederlandse vrachtwagenchauffeur in het Openluchtmuseum.” Zo’n vaart zal het niet lopen, en het blijft ook de vraag of de FNV echt bezorgd is om het lot en de werkomstandigheden van Oost-Europese chauffeurs.

De uitbuitingspraktijken waar de FNV Butter van beschuldigt, zijn vooral een manier om Butter te dwingen de Poolse chauffeurs volgens de Nederlandse CAO uit te betalen. En daar heeft de FNV een punt. Een vrij Europa is mooi, maar enigszins een level playing field is er niet. 

Aanpakken is moeilijk
De Europese wetgeving rond cabotage is simpel, maar maakt het de FNV niet makkelijk om Butter bij een rechtbank veroordeeld te krijgen. De wet stelt dat een vrachtwagen drie binnenlandritten in een ander land mag rijden in een periode van zeven dagen. Dan moet de auto weer de grens over.

Om het tot een veroordeling te laten komen, moet de FNV kunnen aantonen dat Poolse trucks van Butter gedurende periodes van van zeven dagen meer dan drie binnenlandritten rijden in Nederland, en/of langer dan zeven dagen in Nederland rijden. Een ritje van zo’n truck naar België of Duitsland gooit dan al snel roet in het eten. Ons land is eigenlijk te klein om deze wet effectief te laten werken.

Daarnaast wil de Europese Commissie de cabotage helemaal vrijgeven, om het aantal leeggereden kilometers in Europa in te dammen. Dit is namelijk beter voor het milieu.   

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie