| 15:04 | Robert Servaas

Elektrische autotransporter voor Galliker

Het bekende Zwitserse transportbedrijf Galliker heeft een elektrisch aangedreven autotransporter in gebruik genomen.

De combinatie werd ontwikkeld in samenwerking met Futuricum, het e-truck merk van de Zwitserse Designwerk Group, en carrosseriebouwer Kässbohrer. Green Logistics is al geruime tijd een belangrijk onderdeel in de strategie van Galliker. De nieuwe e-car transporter is daar een volgende stap in. Hij wordt ingezet voor de levering van nieuwe auto’s binnen Zwitserland. “De auto-industrie richt zich steeds meer op alternatieve aandrijfsystemen zoals hybride, elektrisch en waterstof”, zegt Rolf Galliker. “Ze hebben tevens interesse in duurzame logistieke oplossingen.” De elektrische autotransporter is daar het antwoord op, aldus de voorzitter van de Raad van Bestuur en hoofd van Galliker Car Logistics. Samen met voertuigontwikkelaar en Designwerk-oprichter Tobias Wüsler zal Rolf Galliker persoonlijk de eerste emissievrije levering aan de dealers in Zwitserland overnemen.

De e-truck van Galliker is gebaseerd op een Volvo FH 6×2 vrachtwagen met korte cabine en is gekoppeld aan een twee-assige aanhanger. De opbouw van Kässbohrer biedt plaats voor acht auto’s (tegen negen voor een traditioneel autotransporter). Het vermogen van de elektromotor bedraagt 680 pk. De vier batterijpakketten hebben een totale capaciteit van 900 kWh, wat genoeg moet zijn om de vrachtwagen een actieradius van 450 kilometer te geven. Aan de snellader moet de truck in 1 uur en 45 minuten tot 80 procent kunnen worden opgeladen.

De e-car transporter is onderweg met een uitzonderlijke vergunning van de Federale Wegendienst (FEDRO). Door zijn batterijpakketten is hij twee ton zwaarder dan conventionele voertuigen en een meter langer – de energiebron bevindt zich direct achter de bestuurderscabine. “Dankzij de concessie van FEDRO kunnen we met het emissievrije voertuig evenveel auto’s vervoeren als met een conventionele vrachtwagen”, zegt CEO Peter Galliker.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie