Eerste Volvo voor Martens en Van Oord is een FH Electric
Met de ingebruikname van zijn eerste Volvo FH Electric speelt Martens en Van Oord in op de wens van opdrachtgevers om emissieloos te werken. De keus viel op de Volvo FH omdat Volvo Trucks als eerste fabrikant een af fabriek elektrische oplossing biedt voor het zware segment. Het is tevens de eerste Volvo-truck voor de specialist in grond-, weg- en waterbouw.
Martens en Van Oord uit Oosterhout voert als aannemer in grond-, weg- en waterbouw projecten uit in binnen- en buitenland. “Onze opdrachtgevers, zoals Rijkswaterstaat en waterschappen, eisen dat we steeds meer emissieloos gaan werken”, zegt directeur Tobias van Oord. “Dit is onze eerste stap om aan die eis te gaan voldoen. Rijkswaterstaat heeft bijvoorbeeld als doel dat in 2030 projecten emissieloos uitgevoerd moeten worden en dat mobiele werktuigen en transportmiddelen op de bouwplaats geen schadelijke stoffen meer uitstoten. Ook nu al kan de inzet van een emissievrij voertuig bij een aanbesteding het verschil zijn tussen het wel of niet doorgaan van een opdracht.”
Support
De zoektocht naar een elektrische truck raakte in een stroomversnelling toen Volvo Trucks bekendmaakte elektrische trucks in het zware segment te gaan produceren. “Tot die tijd keken we al wel rond maar was er nog geen reële, af fabriek oplossing voor ons type werk. Volvo was de eerste die met een zware range elektrische trucks uitkwam en deze trucks af fabriek levert”, zegt Van Oord over de keuze voor Volvo Trucks. “Toen Volvo Trucks met het nieuws naar buiten kwam, hebben we direct contact opgenomen met Bluekens Truck en Bus.”
Van Oord wilde per se een af fabriek oplossing. “Als je begint met elektrisch is het extra belangrijk dat er een goede fabrikant en dealer achter je staat. Ik heb veel vertrouwen in de kwaliteit van Volvo Trucks en de service van Bluekens Truck en Bus, een dealer met de kennis en het netwerk om elektrische trucks te onderhouden. Bluekens Truck en Bus heeft ons goed kunnen informeren over de technische mogelijkheden van elektrische trucks. Wat ik ook goed vind, is dat Bluekens klanten meeneemt in dergelijke nieuwe ontwikkelingen. Zo ben ik aanwezig geweest bij een Kenniscafé over elektrisch transport en laadinfra. Uitstekend dat een dealer zo’n initiatief neemt.”
Actieradius
De onlangs geleverde Volvo FH Electric 6×2-trekker is de eerste uit een serie van drie. De trucks worden met kieptrailers ingezet voor het transport van zand, grond en grind. De Volvo FH Electric 6×2-trekkers zijn technisch geschikt voor een combinatiegewicht (GCW) van 50 ton. In navolging van de Volvo FH, FM en FMX Electric 4×2-trekkers, volgt de RDW-goedkeuring voor een 6×2-trekker met een GCW van 50 ton binnenkort.
Lees ook: Ook St vd Brink op pad met elektrische Volvo
De trucks hebben zes accupacks met in totaal 540 kWh accucapaciteit en een actieradius tot 300 kilometer. “In eerste instantie gaan we de trucks opladen met een standaard AC-lader. Dat gebeurt ’s nachts, zodat de trucks ’s ochtends weer volledig zijn opgeladen. Als in het voorjaar de stroomaansluiting op ons terrein is verzwaard krijgen we DC-snelladers, waarmee een truck in iets meer dan twee uur volledig is opgeladen. Om ons wagenpark op grotere schaal te kunnen elektrificeren, hebben we snelladers nodig. De actieradius van 300 kilometer is namelijk maar voor een klein deel van ons werk voldoende om een volledige werkdag te kunnen rijden. Als we verder willen rijden, moeten we tussentijds overdag kunnen bijladen met snelladers. De komende jaren zal overigens het aantal oplaadpunten voor trucks onderweg uitbreiden.”
Opladen op gunstige momenten
Martens en Van Oord gaat zoveel mogelijk slim opladen. “We gaan de truck ’s nachts opladen op het moment dat de stroom goedkoop is. Wij rekenen onze stroom elke dag af op basis van de EPEX-uurprijzen. Elke dag zijn rond 15.00 uur de uurtarieven voor de volgende dag bekend. De snelladers gaan we zo inregelen dat de trucks ’s nachts in de goedkope uren worden opgeladen. Dat kan flink schelen: op sommige dagen is het verschil tussen de goedkoopste uren en de duurste uren factor vier. Hier komt nog wel een vast bedrag aan energiebelasting overheen waardoor het effectieve verschil kleiner wordt. Door slim te laden zorgen we er ook voor dat we stroom afnemen als er meer aanbod is uit hernieuwbare bronnen.”
Aanschafsubsidie
Voor de aanschaf van de Volvo FH Electric-trekkers heeft Martens en Van Oord een succesvolle subsidieaanvraag gedaan via de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). In 2022 bestond deze subsidieregeling voor het eerst en in 2023 komt er een vervolg. Subsidie aanvragen kan weer vanaf 4 april. Van Oord: “Een elektrische truck vergt een forse meerinvestering ten opzichte van een dieseltruck. Zonder de AanZET-subsidie waren de trucks er niet gekomen, dat was een harde voorwaarde. Daarnaast merken we dat een aantal klanten bereid zijn om meer te betalen omdat we emissieloos rijden. Dat is ook echt cruciaal voor een haalbare businesscase.”