FTF
| 14:28 | Arjan Olsthoorn

Een kolonne gillende FTF trucks

Het is onder andere het geluid dat de trucks van FTF zo bijzonder maakt. De Detroit Diesel-tweetaktmotoren brengen een gillende dieselronk voort die geen enkele andere vrachtauto heeft. Onlangs maakten vijftien auto’s van de FTF-club een toertocht door Noord-Holland.

De FTF-club werd twintig jaar geleden opgericht, maar vanwege corona kon de jubileumrit vorig jaar niet doorgaan. Dit jaar kwamen er 35 leden bij elkaar om ervaringen te delen en herinneringen op te halen. FTF was een Nederlandse truckfabriek die van 1966 tot 1994 in totaal 665 vrachtauto’s bouwde. Ter vergelijking: zoveel trucks bouwt een fabrikant als Daimler-Benz in één dag. Van de 665 FTF’s zijn er nu nog zo’n 100 over en dat is best veel.

FTF staat voor Floors Truck Fabriek. Volgens Ton Spaansen, die twee boeken over het merk heeft geschreven, was een van de oorzaken van de teloorgang in 1995 dat het merk zijn tijd te ver vooruit was. Spaansen reed in 1973 voor het eerst op een FTF en was al vanaf het begin volledig verknocht aan het merk. „Het zijn fascinerende trucks”, zegt hij enthousiast. Tegenwoordig heeft hij acht FTF’s in zijn bezit, waarvan vier gerestaureerd.

Tekst en foto’s: Niels Jansen

15 Reacties
  1. Zat in 1981 in het leger,en was gelegerd in nieuw millengen,bij 14 Herstel compie,daar zat ook de tank transport,die hadden daar ook van die wagens, geweldige dingen,en wat een geluid,twee dikke pijpen Achter de cabine.Ook zeker een kippenvel moment als ze langs kwamen.

  2. We hadden bij defensie ook. Het was een verademing na de ANTAR trekker oplegger.
    De ftf reed net zo snel met of zonder een Leopard achterop plusminus 80a90 km/u De ANTAR reed max 45km/u. En dit duurde bijna een half uur voordat hij dat deed. En ja dat geluid, prachtig👍💪

  3. Heb van begin jaren ‘80, 11,5 jaar bij Huijbregts Europa transport gereden. Één van de grootste afnemers van FTF’s. Als snotneus van begin 20 was zo’n FTF echt kikken! Maar nu bijna 40 jaar verder,… zou ik er mijn Scania S-line er echt niet voor omruilen! Nostalgie is prachtig om op terug te kijken, maar ook niet meer dan dat

  4. Zelf heb ik er niet veel ervaring mee, wel een keer mee mogen rijden, nadat Ik als bijrijder was meegereden in een demonstratie op ’n Truckstar festival, vanaf toen kreeg ik een stijf plassertje als ik er een zag rijden

  5. Ik was begin tachtiger jaren werkzaam voor Exp. Bremken & de Vringer te Naarden en wij hadden ook van die prachtige FTF’s.
    Ik was helemaal in mijn sas met die auto,mijn buren minder vooral als ik in de nachtelijke uren weg moest rijden 😎🤣

  6. Een ander gebruik van Detroit 2 takt diesel, werden ingebouwd in Link Belt draglines, waren 3 cilinder en 4 cilinder motoren, werkten snel, miste trekkracht, zeker met een 4 kuub bak, ze smoorde snel in toerental.

  7. Bij Tatra in venlo had men een FTF 6×4 met allison automaat daar achter een 4 (8) aardige broshuis dieplader met een toegestaan totaalgewicht van 80 ton
    Verder nog 3 4×2 trekkers allemaal v8 71 met 335 pk

  8. Ik heb in ’78 en ’79 bij Harry Willems in Venlo gewerkt. Ze hadden er in die tijd 28, ’n paar V8 en de rest V6. Ik werkte in de garage en als invalchauffeur. Dat was ’n geweld als vrijdags de wagens terugkwamen van de rit. Krijg nog steeds kippenvel als ik ’n Detroit hoor.

  9. Inderdaad de jankede detroit diesels hadden een enorm machtig geluid de detroit bandit was inderdaad berucht vol geladen met suikerpeen naar sas van gent reden ze 110 km per uur kon niks tegen op

  10. Onvergetelijk, met de FTF van BQ de Ruyter dwars door het centrum van Amsterdam als 19 jarig chauffeurtje, was eigenlijk assistent planner maar de vaste chauffeurs waren met vakantie …. Bert zie je het zitten ? ja hoor kom maar op 🙂

  11. Sloopbedrijf van eck uit Den Haag had vroeger ook FTF’s zowel trekkers a en kiepwagen je kon die altijd van veraf horen aankomen. Prachtig geluid

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie