Dinotrans-chauffeurs in staking
| 12:58 | Korneel Luth

Dinotrans-chauffeurs in staking

De Filipijnse chauffeurs van Dinotrans zijn afgelopen vrijdag 21 februari in staking gegaan.

Geen enkele truck verliet op 21 februari het terrein van Dinotrans in Lübeck in Noord-Duitsland. De Filipijnse chauffeurs hadden er genoeg van; een negatieve loonontwikkeling is de grootste bron van ergernis.

Onze collega’s van het Noorse Transportmagsinet en het Zweedse Proffs namen afgelopen weekend polshoogte in Lübeck, evenals de Filipijnse Consul Generaal uit Berlijn.

Angst voor ontslag

De meeste Filipijnse chauffeurs wilden echter niet met onze Scandinavische collega’s praten, uit angst om ontslagen te worden. Maar men wees een tiental chauffeurs aan die reeds ontslag hadden genomen, en zij wilden wel praten.

Het blijkt namelijk dat de chauffeurs in hun contract een clausule hebben staan die ze verbiedt met de media te praten aangezien ze dan ‘geheimen’ zouden kunnen onthullen.

De ontevredenheid onder de Filipijnse chauffeurs is niet nieuw, zo blijkt verder. Al geruime tijd lopen de chauffeurs tegen problemen aan.

Loondaling door valutakoers

De druppel die de emmer deed overlopen is de daling van het loon voor de chauffeurs. Het loon is namelijk gekoppeld aan de valutakoersen. De chauffeurs kregen tot nu toe een basissalaris van 850 Amerikaanse dollar, uitbetaald in euro’s. Omdat de koers van de dollar is gezakt ten opzichte van de euro, krijgen de chauffeurs dus inmiddels zeven procent minder loon.

In eerste instantie kregen ze 670 euro; nu nog maar 628 euro, een daling van ongeveer zeven procent, op wat sowieso al een bizar laag basissalaris is.

Overigens heeft Dinotrans-directeur, de Zweed Staffan Resare eerder verklaard dat de Filipijnse chauffeurs salarissen kregen tussen de 1.400 en 2.000 euro. Daar blijkt dus niets van te kloppen. 

Een gevolg van de staking is nu in ieder geval dat het basisloon op een bedrag in euro’s gebaseerd zal worden, een mondelinge afspraak, maar wel met de consul als getuige. Andere zaken die niet in orde zijn, zijn de winteruitrusting van de trucks, zoals de kwaliteit van sneeuwkettingen en de trailerbanden.      

Maar er blijkt nog veel meer niet te kloppen. Zo zouden de contracten gebaseerd zijn op een standaard-model dat gebruikt wordt voor Filipijnen in het Midden-Oosten dat bijvoorbeeld vakbondsactiviteiten verbiedt.

Foto: De eerste lichting van dertien Filipijnse Dinotrans-chauffeurs poseren trots voor hun trucks. Inmiddels zijn ze zo ontevreden dat ze in staking zijn gegaan. 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie