De Russen slaan terug
| 12:30 | Korneel Luth

De Russen slaan terug

De strijd in de Dakar Rally 2016 laait op met een Russische etappe-zege. De Scania van Dakar Speed doet het daarnaast ook goed.

Na enkele uiterst sterke Nederlandse Dakar-etappes, lijkt de Russische beer wakker geschud te zijn. Eduard Nikolaev won overtuigend de vijfde etappe bij de trucks met zijn Kamaz.

De proef liep van Jujuy naar Uyuni in Bolvia. Op de vijfde plaats kwam de Kamaz van landgenoot Airat Mardeev over de finish.

Daartussenin zaten: op de tweede plaats de Tsjech Martin Kolomy met zijn Tatra, op de derde plaats Federico Villagra van Team De Rooy met zijn Iveco en op de vierde plaats de snelste Nederlander: ploeggenoot Ton van Genugten.

Nederlanders verder vanaf de zesde plaats

Vanaf de zesde plaats gaat het rijtje Nederlanders verder met: Peter Versluis – MAN, Hans Stacey – MAN, Gerard de Rooy – Iveco en op de negende plaats, heel knap met een nieuwe auto: Maurik van den Heuvel van Dakar Speed met zijn Scania torpedo.  

Scania torpedo Dakar Speed boven verwachting

De vijfde etappe was een 327 kilometer lange proef op de hoogvlaktes van Bolivia, die Maurik van den Heuvel goed doorstond, ook al was hij 22 minuten langzamer dan de winnaar Nikolaev. “Het gaat boven verwachting”, zegt Van den Heuvel in het bivak van Uyuni.

De Russen slaan terug
De Scania van Maurik van den Heuvel doet het boven verwachting goed, ook in de ijle lucht op de hoogvlaktes.

Hoger in de toeren 

Behoudend rijden in het eerste deel van de marathonetappe leverde van den Heuvel al een vijftiende plaats op. In het tweede deel besloot hij daarom een tandje bij te zetten. In de proef in Bolivia werd op hoogte gereden, met uitschieters tot 4.700 meter. Dat deerde de Scania nog de bemanning.

“Iets hoger op toeren pakt ie wat sneller op”, merkte Van den Heuvel. “De snelheid zat er meteen vanaf het begin lekker in. We hebben vier trucks ingehaald onderweg. Eerst hebben we Pascal de Baar aan de kant gesentineld, daarna Pep Vila, vervolgens een MAZ.”

De Russen slaan terug
Het voordeel van een torpedo-truck is een betere gewichtsverdeling; maar wat ook telt: de bemanning zit tussen de assen in, waardoor de klappen die zij te verduren krijgen minder zwaar zijn.

Dit is al heel wat

“Meer dan dit is nu niet haalbaar, maar ik vind het al heel wat. Dat zijn wel fabrieksauto’s, met alles erop en eraan en wij doen het in ons eentje, zonder snelle service of back-up.”

De truck doorstond de marathonetappe naar tevredenheid. Volgens Van den Heuvel schort er niets aan. De zesde etappe, een lus rond het zoutmeer van Uyuni, ziet hij dan ook met vertrouwen tegemoet. “Ik heb twee dagen op heelhouden gereden en toch deze resultaten behaald, dus laat de volgende ook maar komen.”

900 pk en 4.000 Nm

De Scania heeft de 13 liter 6 cilinder motor, maar niet in de standaard-uitvoering. Het blok knalt er 900 pk uit en een waanzinnig koppel van 4.000 NM. De beide assen zijn van Sisu en de versnellingsbak is een ZF-bak met 16 gangen.

De stand

Na de vijfde etappe is dit de top 10 in het truckklassement:

  1. Villagra – Iveco
  2. Peter Versluis – MAN
  3. Hans Stacey – MAN
  4. Gerard de Rooy – Iveco
  5. Airat Mardeev – Kamaz
  6. Martin Kolomy – Tatra
  7. Eduard Nikolaev – Kamaz
  8. Ton van Genugten – Iveco
  9. Pascal de Baar – Renault
  10. Pep Vila Roca – Iveco 

 

 

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie