De Bruyn Transport
| 08:49 | Arjan Olsthoorn

De Bruyn Transport neemt eerste elektrische trucks in gebruik

Volledig emissieloos, geluidsstil, met een actieradius van 300 km en een laadvermogen van minimaal 30 ton. Dat zijn de vier FM Electric Volvo trucks die vanaf eind dit jaar voor de Bruyn Transport uit Oudewater de weg op gaan. Op het oog gewone trekkers, maar in werkelijkheid een mooie stap vooruit in de verduurzaming van de transportbranche.

Al jaren is elektrisch rijden een hot topic. De transitie van fossiel naar uitstootvrij wordt dan ook steeds zichtbaarder. Bijna 20% van de nieuwverkopen van personenauto’s is in 2022 al elektrisch. Voor het zwaar segment trekkers verliepen deze ontwikkelingen tot voor kort echter moeizaam. Maar dat heeft De Bruyn Transport uit Oudewater er nooit van weerhouden te stoppen met zoeken naar duurzame oplossingen.

‘Bezig met vernieuwing’

“Al ver voordat de Europese besluiten omtrent elektrisch vervoer werden genomen, waren wij bezig met vernieuwing op dit gebied. Als transportbedrijf zijn we ons bewust van onze CO2-voetafdruk en die houden we graag zo klein mogelijk. We hebben ons eerst een tijd gefocust op waterstof maar toen dat na drie jaar nog niet van de grond kwam en Volvo de bouw van elektrische voertuigen voor het zwaar segment aankondigde, zijn we daar ‘vol gas’ op ingegaan. We hebben er direct vier aangeschaft en zijn echt als eerste ingestapt”, zo vertelt Joeri de Bruyn, samen met zus Tirza de Bruyn directeur-eigenaar van De Bruyn Transport.

Snelladen

Met een wagenpark van ruim 80 wagens is de overgang van fossiel naar emissieloos een hele opgave. De grootste uitdaging? Dat zit hem in de infrastructuur die nodig is om ‘de groene vloot’ operationeel te houden. “Dit soort apparatuur sluit je niet even aan op 230V om op te laden, daar zijn sterke omvormers voor nodig. Gezien ons werkgebied in met name Zuid Holland zijn we in die regio op zoek gegaan naar partners”, aldus Joeri.

Lees ook: Eerste DAF XD voor Renewi

Nog eind dit jaar wordt in Schiedam het eerste elektrische laadstation voor zwaartransport gebouwd. Met de snellader kun je hier binnen het uur opladen tot 80%. Met twee uur snelladen kun je rekenen op de volledige actieradius. “Het creëren van laadstations heeft op dit moment prioriteit. Voor een goede dekking komen er idealiter nog twee of drie laadstations bij. We zijn in gesprek met de juiste partners. Want een project van deze omvang, dat doe je niet alleen, dat doe je samen”, vertelt Joeri de Bruyn.

‘Einde van een tijdperk’

De Bruyn: “Met de komst van elektrisch komt het einde van een tijdperk in zicht, hoe jammer sommigen dat ook vinden. Rijden met ‘de vlam in de pijp’ en een ronkende motor maakt plaats voor hoge acceleratie en extreem hoog rendement, met nauwelijks verlies van energie in warmte. Daar is een andere aanpak voor nodig. Op de motor uitrollen, eerder gas loslaten, terug genereren en meer anticiperen op het verkeer. Dat zijn thema’s waar we samen met onze chauffeurs veel aandacht aan besteden. Investeren in elektrische trekkers en infra is één maar bewust omgaan met materieel en met elkaar in gesprek over rijgedrag en optimalisatie, daar zit de grootste winst.”

De eerste twee van de vier elektrische trucks gaan dit jaar nog de weg op en zijn als enkelassige trekkers geschikt voor verschillende opleggers en diverse GWW-projecten. “We staan positief in de wedstrijd. De ontwikkelingen volgen elkaar in zo’n rap tempo op dat we genoodzaakt zijn om steeds verder te kijken dan we al deden. Die uitdaging zorgt ervoor dat we ook extra stappen blijven nemen. Dat geeft nieuwe energie”, aldus Joeri de Bruyn.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie