Danmel Transport
| 07:45 | Arjan Olsthoorn

Danmel Transport eerste RMO met Volvo FM Electric

Danmel Transport uit Oosthuizen heeft een Volvo FM Electric 4×2-trekker in gebruik genomen voor rijdende melkontvangst (RMO). De aanschaf van een elektrische truck past in de ambitie van Danmel Transport en zijn opdrachtgever om het melktransport tussen veehouderijen en de kaasmakerij te verduurzamen. De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks.

Danmel Transport rijdt voornamelijk in opdracht van CONO Kaasmakers. “Wij vervoeren melk van de boer naar de kaasmakerij in Westbeemster”, zegt Mart de Waard, eigenaar van Danmel Transport. Boerencoöperatie CONO Kaasmakers zet sterk in op duurzaamheid en wil samen met haar melk- en kaastransporteurs de footprint van kaas verkleinen. De ambitie: een klimaatpositieve kaasketen in 2030. Dat betekent dat er meer CO2 uit de lucht wordt gehaald en vastgelegd dan dat er wordt uitgestoten. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor transporteurs.

Lees ook: Honderdste Volvo afgeleverd bij OTT

Haalbare TCO

De interesse van De Waard in een elektrische truck werd vorig jaar gewekt tijdens een bijeenkomst voor RMO-vervoerders. Daar sprak ook een specialist op het gebied van zero-emissie transport. De Waard: “Als Danmel Transport willen we ook graag stappen zetten om transport schoner en duurzamer te maken, maar het moet wel economisch verantwoord zijn. Deze bijeenkomst heeft mij aan het denken gezet en toen heb ik contact opgenomen met de specialist om een doorrekening te maken. Hij heeft alle gegevens op een rij gezet: van de aanschafkosten tot overheidssubsidie, oplaadkosten en onderhouds- en afschrijvingskosten. Daaruit kwam een haalbare TCO naar voren.”

In dezelfde periode maakte Volvo Trucks ook bekend wanneer de serieproductie van de Volvo FM Electric zou beginnen. “De puzzelstukjes vielen in elkaar. LVS Trucks nodigde ons uit om mee te gaan naar een demo in Zweden. Dat versnelde het proces en hoe meer je erover praat, hoe meer het begint te leven. Als je een elektrische truck ziet staan er een rondje mee rijdt, dan ben je onder de indruk. Het viel me op dat de Volvo FM Electric heel vloeiend rijdt en optrekt.”

‘Wij rijden rondjes van 200 à 250 kilometer’

De routes die Danmel Transport met deze truck gaat rijden, zijn door een electric specialist van LVS Trucks van tevoren berekend in Volvo’s Electric Range Simulator. In de Range Simulator kunnen de route, belading en laad- en losgewichten worden ingegeven waarna het systeem berekent of de route haalbaar is.

Lees ook: Eerste Volvo voor Martens en Van Oord is een FH Electric

De Waard: “Deze truck zetten we vooralsnog in op vaste trajecten in Noord-Holland. Wij rijden rondjes van 200 à 250 kilometer en de actieradius van de Volvo FM Electric is daarvoor ruim voldoende, ook rekening houdend met de pompinstallatie voor de trailer. Die is namelijk elektrisch aangedreven. Deze elektrische truck zetten we vooral in voor rondjes om de kerk, met relatief veel stops op korte afstanden. Zo kunnen we de energie die wordt teruggewonnen bij het remmen optimaal benutten.”

Opladen

Voor het opladen van de truck hebben De Waard en CONO Kaasmakers de handen ineengeslagen en afspraken gemaakt. “RMO gaat dag en nacht door, dus dit is een punt waar we het uitvoerig over hebben gehad. Toen we in gesprek gingen, bleek dat CONO werkt aan de realisatie van oplaadpunten waar we straks kunnen snelladen. Per twaalf uur staan we vier keer een half uur stil bij de fabriek om te lossen. Die momenten kunnen we gebruiken om te boosteren. Ook komt er een regulier laadstation waar we de truck in 9 uur volledig kunnen opladen. Totdat de snellaadfaciliteiten er zijn, zetten we in de 9 uur dat de elektrische stilstaat één van onze reserveauto’s in.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie