| 11:43 | Arjan Olsthoorn

Comtrans 2021: trucknieuws uit Rusland

In tegenstelling tot West-Europa, waar bijna alle evenementen sinds 2019 werden geannuleerd, ging onlangs de tweejaarlijkse bedrijfswagententoonstelling in Moskou gewoon door.

Weliswaar was de animo van fabrikanten om aan Comtrans 2021 deel te nemen een stuk minder dan andere jaren, maar interessant nieuws was er zeker, met name van Russische kant. De West-Europese merken waren afwezig op Comtrans.

Concept-truck van Kamaz

In 2020 werden in Rusland circa 75.000 nieuwe middelzware en zware bedrijfswagens verkocht. Met een marktaandeel van 37 procent voerde Kamaz de lijst aan. In de eerste helft van vorig jaar wist de fabrikant uit Tatarstan de productie met honderd procent te verhogen. Het best verkopende product is het 5490-frontstuurmodel. In Moskou showde het merk een op dit type gebaseerde concept-truck met de naam Continent. De 4×2-trekker is uitgerust met een door Avtodesign aangepaste Actros MP5-cabine. De truck is niet alleen gestroomlijnder en luxer, maar heeft ook moderne hulp- en veiligheidssystemen, zoals een camerasysteem in plaats van buitenspiegels. De bijpassende oplegger is voorzien van een aerodynamisch pakket en op het dak zijn zonnepanelen gemonteerd.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen

Ook nieuw in het Kamaz-programma is de 65805-on-offroad-kipper met 10×6-aandrijving en een netto laadvermogen van 60 ton. De zwaargewicht wordt aangedreven door een 500 pk Liebherr-diesel (Euro 5) met daarachter een Allison-automaat met zeven versnellingen. Het min of meer identieke model 65807 10×6, dat ook op de show stond, is goed voor een GVW van 95 ton. Beide typen maken gebruik van Sisu-assen. Eveneens nieuw is de 54901-trekker met 450 pk LNG-dieselmotor (Euro 6) en een automatische transmissie van ZF met twaalf gangen. Een elektrisch 65208 6×2-chassis met Mercedes-Benz Axor-cabine dat samen met H2-specialist GreenGT in Zwitserland werd ontwikkeld, stond als prototype op de stand. Verder toonde Kamaz de kolossale 656 Hercules-knikdumper met hybride-aandrijving voor 40 ton nuttige lading en de nieuwe Kamaz Master 4×4-rallytruck waarmee Dmitry Sotnikov onlangs de Silk Way Rally 2021 won.

CNG-dieselmotor

Truckfabrikant MAZ uit Minsk presenteerde ook een chassis dat op alternatieve brandstof kan rijden. De 5440N2-trekker heeft een Chinese Weichai-CNG-dieselmotor (Euro 5) van 419 pk onder de kantelcabine. Met de gemonteerde gastanks van 1.092 liter kan een afstand van 800 kilometer worden afgelegd. Vandaag de dag rijden er in Rusland ruim 70.000 bedrijfswagens op gas rond. Ural, dat vooral actief is met de productie van robuuste voertuigen voor de bouwsector, showde enkele 6×4-chassis, die nog steeds zijn uitgerust met de Iveco TurboStar-cabine. Onder de knap gecamoufleerde stuurhut lag een 328 pk YaMZ-zescilinderdiesel met daarachter een handgeschakelde versnellingsbak met negen gangen.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen

Comtrans

MAZ uit Wit-Rusland was één van de weinige ‘buitenlandse’ deelnemers op Comtrans 2021.

Hoewel de West-Europese merken zoals gezegd op Comtrans ontbraken, doen die het toch redelijk goed op de Russische markt. Zo verwacht Scania in 2021 rond 8.000 trucks af te zetten, waarvan het merendeel P-chassis. In de top-tien van best verkochte bedrijfswagens staan ook de DAF XF, de MAN TGX, de Mercedes-Benz Actros en de Volvo FH.

 

Ural

Het Ural 34520-model met oude Iveco TurboStar-cabine kreeg weer een update!

Kamaz Hercules

De Hercules is een hybride knikdumper voor 40 ton nuttige vracht.

Tekst en foto’s: Niels Jansen

2 Reacties
  1. Ik herinner mij nog dat er ooit een reportage in de Truckstar stond over een Nederlands bedrijf dat 2 Liaz had gekocht. De twee “gelukkige” chauffeurs noemden het en ik citeer ” weer eens wat anders”. Daarna was het doodstil. Je wilt als chauffeur gewoon niet gezien worden in zo’n ding. Ook niet in de huidige Ford. Het is het gewoonweg niet en het mist uitstraling, wat je er ook aan doet.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie