Chauffeurs bij Jinek over Calais
| 12:18 | Korneel Luth

Chauffeurs bij Jinek over Calais

Gisteravond spraken drie chauffeurs bij Eva Jinek op televisie over de hachelijke situatie in Calais.

Het is voor ons chauffeurs allang geen nieuws meer, maar kennelijk nog wel voor de rest van Nederland.

De mainstream-media berichten de laatste dagen stuk voor stuk over de hachelijke situatie waarin chauffeurs zich bevinden op de toegangswegen naar de Eurotunnel en de haven van Calais.

Zo ook Eva Jinek, die in haar actualiteitenshow op dinsdagavond chauffeurs Leendert van der Ree Doolaart, Hans van Delft en Jack van der Sanden interviewde.

Hopeloos verhaal

De chauffeurs vertellen een bekend maar niettemin hopeloos verhaal en leggen haarfijn uit hoe machteloos ze zich voelen tussen de illegalen die allemaal naar Engeland willen. Leendert heeft zelfs illegalen in de truck gehad terwijl Jack middels een door hem gemaakte video laat zien hoe beangstigend de situatie is voor chauffeurs. 

Als er ook maar iets van een file dreigt te ontstaan, slaan de vluchtelingen toe en komen ze in grote aantallen tevoorschijn om trucks te belagen.

Chauffeurs bij Jinek over Calais
Op de toegangsweg naar de terminal van de Kanaaltunnel wachten deze illegalen een geschikte truck af om te belagen.

Onverantwoorde situatie

Ook aan het woord komt transportondernemer Jacco de Groot. Eén van zijn chauffeurs is een keer door de Britse autoriteiten gepakt met tien Afghanen in zijn truck. De Britse boetes voor de chauffeur en transporteur kunnen oplopen tot grote hoogtes en zijn niet op te brengen.

Jacco legt uit dat het probleem niet nieuw is, maar dat het gewoonweg onverantwoord is geworden om chauffeurs via Calais naar Engeland te sturen. Om die reden doet hij ook zijn verhaal, zo zegt hij.

Hoek van Holland

Maar zoals we eerder dit jaar al berichtten, verspreidt het vluchtelingenprobleem zich, en komt het ook naar Nederland. Inmiddels zijn er dit jaar door de Koninklijke Marechaussee al 163 illegalen ontdekt in Hoek van Holland, zo meldt Eva Jinek.

Volgens de drie chauffeurs is Hoek van Holland in het geheel niet toegerust op het uitvoeren van grondige controles. Ook hier beginnen chauffeurs en transportbedrijven dus risico’s te lopen.

Een antwoord op het vluchtelingenprobleem is er niet. Een voorlopige oplossing zou kunnen zijn om Calais te mijden, maar voor veel transporteurs van verse goederen is dat geen optie.

Wat kun je doen als chauffeur?

Rij je toch via Calais naar Engeland, neem dan zeker de volgende maatregelen:

  1. Zeker op alle mogelijke manieren je truck, en bedenk dat een (schuif-)zeilenopbouw het meeste risico loopt.
  2. Kien je rij-uren zo uit dat je nergens hoeft te stoppen. Rij in één streep naar de haven of de Eurotunnel.
  3. Ben je in een file terechtgekomen voor de Eurotunnel, vraag dan altijd om een CO2-controle op het Eurotunnel-terrein, en een afschrift van die controle.
  4. Spreek met je baas af dat je de checklist volgt zoals die door de Britse douane is opgesteld. Zie deze link van de UK Border Force. Wanneer jij en je baas die in alle details gevolgd hebben, kunnen de boetes kwijtgescholden worden in het geval de Britse douane toch één of meerdere illegalen in jouw truck aantreft.
  5. Realiseer je dat het probleem zich verspreidt. Ook in Hoek van Holland kan er iemand in je truck kruipen. Bij aankomst in Harwich gelden dezelfde boetes als in Dover.

Truckstar bezocht Calais in januari al en maakte een uitgebreide reportage over de hopeloze toestanden aldaar. Die reportage – Klem in Calais – lees je in Truckstar 03/2015, maar we maakten ook een uitgebreid online verslag: Truckstar bezoekt Calais.

Chauffeurs bij Jinek over Calais
Calais is al jaren het ‘afvoerputje’ van Europa.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie