| 08:35 | Arjan Olsthoorn

Chain Logistics zet bedrijfsmissie kracht bij met hybride Scania

Chain Logistics heeft een Scania P360 4×2 HEV in ontvangst genomen. Dit is voor het Udense bedrijf de eerste stap naar het verduurzamen van het 35 eenheden tellende wagenpark. “Als ‘social enterprise’ hebben we de ambitie om binnen tien jaar volledig uitstootvrij te rijden,” zegt directeur Rob Jansen. “Met de komst van de Scania met hybride-elektrische aandrijving is de kop eraf.”

Chain Logistics ziet persoonlijke betrokkenheid als vanzelfsprekend. Het familiebedrijf, dat sinds anderhalf jaar gevestigd is in een volledig energieneutraal pand, biedt mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt een reguliere baan waarin zij worden opgeleid binnen de logistiek. Een ander belangrijk onderdeel van de bedrijfsmissie ‘betekenis ondernemen’ is verduurzaming van het wagenpark. Hiervoor werkt de logistieke dienstverlener samen met Scania.

Brug te ver

De hybride-elektrische 4×2 trekker uit de P-Serie combineert een 30 kWh batterij met een 360 pk 9-liter dieselmotor, zodat niet op actieradius en flexibiliteit ingeleverd hoeft te worden. Jansen legt uit dat een volledig elektrische aandrijving nog een brug te ver is. “Zodra de actieradius voldoende is voor ons werk staan we vooraan om ook een elektrische truck aan te schaffen. Maar het komt regelmatig voor dat we naar Milaan of Zweden rijden en dat is met de huidige generatie nog een te grote uitdaging.” Desondanks houdt Chain Logistics de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Het innovatieve bedrijf ziet het hybride rijden als een test en werkt ondertussen, samen met Scania, aan een tienjarenplan naar een volledig uitstootvrij wagenpark.

Voor Jansen was de business case van de Scania HEV ondergeschikt aan het maatschappelijke belang. “We vinden het heel belangrijk om een positieve bijdrage te leveren aan de wereld om ons heen. Gezien de huidige brandstofprijzen kunnen we ervan uitgaan dat de investering zich waarschijnlijk wel terugverdient. Maar mocht dat niet het geval zijn geweest, hadden we deze stap ook gezet.”

Lees ook: Hybride-elektrische Scania voor Slaats Dierenvoeders

Goede relatie

Om het maximale uit de hybride technologie te halen, krijgen meerdere chauffeurs van Chain Logistics een rijtraining. Voor het onderhoud heeft Chain Logistics een reparatie- en onderhoudscontract afgesloten. De goede relatie met Scania verklaart volgens Jansen dat het overgrote deel van het wagenpark uit het Zweedse merk bestaat. “Je kunt een prachtige auto rijden, maar als het contact met de dealer niet goed is, knap je af op het merk. De mensen van Scania denken mee en hebben ons altijd gesteund. Dat wordt enorm gewaardeerd.”

Totaalpakket

Chain Logistics, 22 jaar geleden ontstaan na de overname van een koeriersbedrijf, biedt een totaalpakket van logistieke diensten aan, van transport, wharehousing en assemblage tot inkoopondersteuning. Het bedrijf heeft 85 medewerkers, waarvan het overgrote gedeelte chauffeurs en assemblage medewerkers, en het werkgebied beslaat heel Europa. “Met alle diensten onder één dak, zijn we in staat een totaaloplossing te bieden. Dat vinden klanten fijn,” besluit Jansen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie