Atego brandweertrucks voor Luchtmacht
| 10:48 | Korneel Luth

Atego brandweertrucks voor Luchtmacht

Het Commando Luchtstrijdkrachten heeft acht nieuwe Mercedes-Benz Atego brandweerwagens in gebruik genomen.

De Atego’s worden gestationeerd op verschillende luchtmachtbases in Nederland en worden ingezet bij oefeningen en blus- en reddingswerkzaamheden.

Chroomgele defensiekleur

De trucks werden geleverd door Kenbri Fire Fighting, zijn gespoten in de chroomgele brandweer-kleur van defensie en hebben een Rosenbauer opbouw op een 4×2, 14,5 tons 1529 F-chassis. De ‘F’ staat daarbij voor Feuerwehr.

De F-trucks hebben een ruime cabine met optimaal zicht, een veersysteem afgestemd op de specifieke inzet, een Allison volautomatische versnellingsbak met sterke PTO en een chassis voorbereid voor een brandweeropbouw.

Atego brandweertrucks voor Luchtmacht
Mooi geel is niet lelijk, zullen we maar zeggen.

Rosenbauer-opbouw op Atego F-chassis

Mannus Bergboer van Kenbri Fire Fighting: “De combinatie tussen een Atego-chassis en een Rosenbauer-opbouw is een zeer krachtige, omdat de ingenieurs van Daimler en Rosenbauer al in een zeer vroeg stadium een hechte samenwerking zijn aangegaan. Hierdoor zijn chassis en opbouw werkelijk tot in het kleinste detail op elkaar afgestemd.”

De manschappencabine is één geheel met de opbouw. Hierdoor ontstaat een hogere plafondhoogte en meer comfort. De buitenste zitplaatsen in de manschappencabine zijn voorzien van gordelspanners en side-airbags. De airbags zijn alleen leverbaar in combinatie met gordelspanners omdat alleen zo zekergesteld kan worden dat de inzittenden goed gepositioneerd zijn ten opzichte van de uitkomende airbag.

Ter verbetering van de onderlinge communicatie zijn cabine en manschappencabine voorzien van het Rosenbauer-intercomsysteem. Zo kan de bemanning in de manschappencabine meeluisteren met het radioverkeer en (zo nodig) gelijktijdig communiceren met de chauffeur.

Atego brandweertrucks voor Luchtmacht
Volgens Kenbri is veel van de toegepaste blustechniek op de de auto’s over tien jaar nog steeds modern.

Water en schuim onder hoge en lage druk

De trucks zijn voorzien van een centrale wateras en hebben een 2.000 liter watertank en twee 100 liter schuimtanks. De Rosenbauer NH-35 gecombineerde hoge- en lagedrukbluspomp heeft een capaciteit van 3.500 liter per minuut.

Ook zijn de voertuigen uitgerust met het CAFS-systeem van Rosenbauer (Compressed Air Foam System), dat bestaat uit water, SVM en perslucht. Indien deze elementen in de juiste verhouding bij elkaar worden gebracht ontstaat het uiterst stabiele CAFS-schuim. Alle verlichting op de voertuigen is uitgevoerd in LED, inclusief de optische signalering (klasse 1 en 2). De pneumatische lichtmast (Rosenbauer Flexilight) op de voertuigen is een pneumatisch uitschuifbare mast, draaibaar en kantelbaar. Deze wordt ingezet om in het donker de werkzaamheden goed te verlichten en is voorzien van acht LED-lampen.

Kenbri leverde onlangs de eerste elf van 33 vergelijkbare Atego-brandweerwagens af aan de brandweer in Zuid-Limburg. Rosenbauer is een Oostenrijks bedrijf, gespecialiseerd in het opbouwen van brandweerwagens.

2 Reacties
  1. Niet alleen bij Defensie maar ook bij politie, brandweer en enkele ambulancediensten zie je steeds meer buitenlandse trucks rijden terwijl Nederland zelf een ijzersterk en betrouwbaar truckfabrikant heeft terwijl in Duitsland en Zweden nauwelijks andere trucks ziet rijden dan hun eigen fabrikanten? Dat hele Europa is een grote farce, een grote oplichters bende.

  2. Belachelijk,Nederlandse defensie die Duitse trucks aanschaft
    Nederland wil altijd het beste jongetje van de klas zijn met zulke projecten
    onder het mom van Europese aanbesteding

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie