Actie tegen social dumping
| 11:03 | Truckstar Redactie

Actie tegen social dumping

Belgische en Nederlandse chauffeurs voeren actie in Brussel.

Sinds 11 uur deze morgen trekken diverse konvooien met trucks naar Brussel voor een grootschalig protest tegen sociale dumping. Ook een grote groep Nederlandse chauffeurs doet mee aan deze actie. 

De actie is is opgezet door de Belgische vakbond BTB-ABVV maar ook organisaties uit het buitenland werken mee, waaronder FNV Bondgenoten. Eis van de actievoerders is dat binnenlandse transportmarkt niet verder wordt geliberaliseerd. Betere Europese handhaving op de regels rondom cabotage, op de betaling van buitenlandse chauffeurs en op postbusbedrijven moeten daarvoor zorgen.

FNV
Al jarenlang staat de transportsector zwaar onder druk door de grote loonverschillen in Europa. Edwin Atema van FNV Bondgenoten Transport en Logistiek: “Een aantal werkgevers maakt gretig gebruik van die verschillen. Ze zetten een postbusfirma op in een voormalig Oostblokland, zodat ze goedkoop chauffeurs van daar het werk hier in Nederland kunnen laten doen. Daardoor worden arbeidsplaatsen verdrongen, Oost- Europese chauffeurs uitgebuit en concurrentie vervalst. Tot nog toe kijken werkgeversorganisaties weg, zijn inspectiediensten uitgekleed en is er, net als in Brussel, bij de nationale overheden veel te weinig aandacht voor deze problematiek en het handhaven van bestaande wet en regelgeving.”

Rond half 11 meldde een deelnemer op  Transportradio dat de opkomst overweldigend is en dat ook de media in grote getale aanwezig is. Rond het middaguur komen de trucks aan bij het Koning Boudewijnstadion in Brussel, waar tot 14.00 uur een slotmanifestatie wordt gehouden. 

Transportradio (AM 6095 kHz) doet live verslag van de actie in Brussel. Deze speciale uitzending is ook online te beluisteren via de website of de speciale smartphone-app. 

1 Reactie
  1. Een nieuw fenomeen doet zich al enkele maanden voor in Belgie, namelijk het betalen van een gelijk nettoloon voor de Oostblokker als voor de Belg. Hierdoor wordt kwaliteitswerk afgeleverd door de Oostblokker, tegen een kost die nauwelijks 43 % van de kost van de Belgische chauffeur gaat. Gelijk loon voor gelijk werk. Echter is de bedrijfskost van de Oostblokker nog altijd maar de helft van de Belg en gaat deze Oostblokker met voor zijn land een goed salaris naar huis. Hier kan men de klok niet meer terugdraaien. Vakbonden hebben in het verleden hun ogen dichtgedaan voor de realiteit en hebben dan ook nooit overwogen om de brutokost van de Belgische chauffeurs te laten dalen, wel integendeel. De vruchten plukken ze vandaag.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie