Scania 143M
| 12:10 | Arjan Olsthoorn

Throwback: speciaal transport met een Scania 143M Torpedo

Truckstars Throwback Thursday! Op donderdag duiken we graag onze rijke geschiedenis in. Deze keer gaan we terug naar het jaar 2016. We slaan de Zwaar & Speciaal Transport Special van dat jaar open en ons oog valt op deze mooie youngtimer Scania 143M zwaartransporttrekker.

Dit artikel komt uit het Truckstar archief van 2016. Beschreven informatie en/of andere zaken kunnen ondertussen achterhaald zijn.

Zwaar & Speciaal Transport Special 2016

L.A. van den Heuvel heeft de opdracht gekregen om een hoeveelheid stalen buizen naar de rivier De Rotte te vervoeren. In Rotterdam wordt een nieuwe brug over de rivier gelegd en daar zijn ze onmisbaar bij. Chauffeur Bas van den Heuvel maakt daarom op het depot van aannemer Gebr. De Koning in Papendrecht zijn trailer gereed. Uitschuiven is deze keer niet nodig, want de buizen zullen over het dak geladen worden. Om dat mogelijk te maken komt er een bok achterop de trailer en een tweede, hoger exemplaar tegen het kopschot.

Big bag

Voordat de eerste buis met de kraan geladen wordt, maakt Bas eerst de opening dicht door er een big bag overheen te trekken. “Normaal liggen de buizen beschut achter het kopschot, maar nu ze over het dak steken, kan de wind er doorheen blazen. De buizen zijn al eens eerder gebruikt en er zit nog wat zand en klei in. Als ik ze nu aan de voorzijde dichtmaak, ontstaat er geen last door wegwaaiende troep.”

Wanneer de tweede buis dichtgebonden en geladen is, gaan de kettingen er omheen. Het is tijd om te vertrekken. Bas start de Scania 143M torpedo met zijn 500 pk sterke V8-motor. “Met deze auto moet je eerst even luchtdraaien,” legt hij uit: “Dat gaat nog niet zo snel.” Maar als de boel op druk is en ik bij de uitgang van het terrein sta om foto’s te maken, valt pas op hoever de buizen over het dak steken. Bas draait stuurt naar links de bocht in en de trekker draait, maar de buizen blijven recht vooruit steken. Dat wordt dus opletten voor lantaarnpalen, bomen en het overige verkeer. Heel rustig neemt Bas de eerste rotonde om vervolgens de N3 en de A15 naar Rotterdam te pakken.

Voor de hobby

Onderweg vertelt Bas over het bedrijf en over de Scania. “In 1993 zijn mijn ouders begonnen met een loon- en transportbedrijf. Dat is inmiddels uitgegroeid tot een onderneming met 27 auto’s. Met kraanauto’s, uitschuifbare trailers en diepladers werken we voor veel verschillende opdrachtgevers, vooral in de waterbouw.” De sterke groei maakte het noodzakelijk om de organisatie aan te passen. Met pijn in zijn hart ruilde Bas zijn vierassige Scania kraanwagen – “Mijn dream machine” – in voor een bureaustoel. Hij reed ook nog wel, maar deed alleen kleine klusjes in de buurt. Dat deed hij met een oude rode terreintrekker. “Die zag er echt niet uit”, lacht Bas. “Toen kwam het idee op om voor de hobby een mooie trekker te zoeken. Als er dan iets te rijden was, zou ik die kunnen gebruiken en daarnaast had ik dan meteen een mooi auto om evenementen af te gaan.”

Tekst gaat verder onder de foto’s

Zoektocht

Zijn voorkeur ging uit naar een Scania Streamline, maar tijdens de zoektocht liep hij tegen een fraaie Scania 143M torpedo aan. De vierassige trekker had een afgeschuind dak en was geschikt om met een zware dieplader te rijden. “Hij is multifunctioneel inzetbaar”, verduidelijkt Bas. De zwaartransporttrekker is twintig jaar oud en reed bij Spreen in De Lier en bij Van Leeuwen in Katwijk. “Eind 2015 hebben we hem gekocht en is hij in het blauw-wit van Van den Heuvel gespoten. Technisch was hij in orde, alleen de veerpakketten zijn vervangen. Nu is hij 100 procent inzetbaar.”

Auto’s en paaltjes

We zijn inmiddels over de Van Brienenoordbrug de A20 opgereden. Bij Hillegersberg gaan we de snelweg af. Van daaraf is het oppassen geblazen. Vakkundig stuurt Bas zijn combinatie door het drukke verkeer. Bij een bocht naar rechts steken de buizen over de baan van het tegemoetkomende verkeer. Als we bijna op de plaats van bestemming zijn, blijkt waarom er voor gekozen een deel van de lading over het dak te laten steken. Om bij de Philip Willembrug over De Rotte te komen, moet je door een paar zeer smalle straten. De laatste kruising staat vol paaltjes en geparkeerde auto’s. Als Bas instuurt, steekt de lading deels over de geparkeerde auto’s. Gelukkig volgt de nog nieuwe, drievoudig uitschuifbare Broshuis trailer met drie hydraulische gestuurde assen goed. Zo weet Bas alle obstakels probleemloos te ontwijken.

In de verte is al een grote kraan zichtbaar. “Dit is één van de laatste vrachten die hier heen moet. In de afgelopen weken heb ik al twaalf van zulke ritten uitgevoerd.” Als we onder de kraan staan, is van de oude brug niets meer te zien. De buizen dienen om de fundering voor een nieuwe brug te maken, leer ik.

Muzikale cilinders

Zo gauw Bas de kettingen heeft losgemaakt, vliegen de buizen van de trailer af en de werkponton op. De big bags gaan weer mee terug voor een eventuele volgende vracht. Bas stuurt de combinatie zorgvuldig achteruit de bouwplaats af en laveert dan tussen de huizen, paaltjes en gestalde auto’s door naar de hoofdweg. De eindbestemming voor vandaag is Werkendam, waar de Scania 143 de schuur in gaat en Bas zich ontfermen zal over de planning voor morgen. Onderweg gaat het raampje een stuk open. Het schitterende geluid van de achtcilinders uit de staande uitlaten klinkt als muziek!

 

Bas van den Heuvel

Als de trailer leeg is, rijdt Bas zijn Scania 143M tussen de geparkeerde auto’s door terug.

Tekst en foto’s: Vincent Broer

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie