Peterbilt
| 14:34 | Arjan Olsthoorn

Throwback: de lage en gladde Peterbilt van Brad Garretson

Truckstars Throwback Thursday! Op donderdag duiken we graag onze rijke geschiedenis in. Ditmaal gaan we vier jaar terug de tijd in naar de Supertruck Special van juli 2017. In de desbetreffende special schrijven we over Brad Garretson en zijn trots: een Peterbilt.

Dit artikel komt uit het Truckstar archief van 2017. Beschreven informatie en/of andere zaken kunnen ondertussen achterhaald zijn.

Lager en gladder. Dat moest de Peterbilt worden. Dat is gelukt, maar klaar is de truck niet. Volgend jaar komt het interieur aan de beurt. We treffen chauffeur Brad Garretson in de aanloop naar de Mid America Trucking Show in Louisville, Kentucky. Hij is buiten en haalt nog even een doek over de koplampen van zijn imposante Peterbilt. De reus staat te glimmen in de prille voorjaarszon.

Tough act to follow

De truck luistert naar de naam ‘Tough act to follow’. Een naam waar wij ons overigens best iets bij kunnen voorstellen. Zoals deze is er geen tweede, beaamt Brad met gepaste trots. “Daar in Louisville mag hij schitteren op de stand van Dynaflex-uitlaten”, glimlacht hij. Brad rijdt voor Rollin Transport. We bezoeken de jonge Amerikaan op de bedrijfswerf in Richfield, Wisconsin. Een mooie gelegenheid om Brads verhaal met zijn Peterbilt op te tekenen voordat hij de reis naar Louisville aanvaardt.

Peterbilt

Als finishing touch is de vloer in de kleur van de truck meegespoten.

Peterbilt

Alle registers zijn opengetrokken om de Peterbilt een ‘smooth’ voorkomen te verschaffen.

“Deze truck is een Gliderkit”, steekt hij van wal. “Deze truck is in 2012 compleet nieuw gekocht maar zonder motor, versnellingsbak en cardan.” Dat vraagt om een nadere toelichting. “Na aflevering hebben we er een gereviseerde C14 Caterpillar ingehangen die we helemaal in de kleur van de truck hebben gespoten. Eentje van tien jaar oud.” Om er direct breed grijnzend aan toe te voegen: “Als je het zo aanpakt, mag je de emissie-eisen hanteren van het jaartal waarin de motor gebouwd is en kun je bijna overal rijden. Ook als de uitstootnormen daar strenger geworden zijn. En natuurlijk met open uitlaten!”

Extra strak

Brad heeft alle registers opengetrokken om de Peterbilt een ‘smooth’ voorkomen te verschaffen. Zo is de cabine ingrijpend verbouwd, of liever gezegd: verlaagd. “Dat ziet er toch veel beter uit, zeg nou zelf”, lacht Brad. “Een specialist heeft het chassis dichtgebouwd”, vervolgt hij zijn verhaal. “En alle delen die er op zijn gemonteerd glad afgewerkt. Verder is de ophanging van de slaapcabine naar voren verplaatst, zodat het geheel er extra strak uit ziet.” Een ander opmerkelijk detail is de Flip-bumper. “Funny thing! Die kan omhoog klappen als er een hobbel of een drempel in de weg zit. Komt toch nog vaker voor dan je denkt!”

De trailer achter Brads truck is een originele aluminium MAC die zijn werkgever Vinnie Dioro overigens nieuw en gebruikt verkoopt. De kap van de trailer schuift compleet naar voren – of naar achteren, het is net hoe je het bekijkt – om te kunnen lossen. En natuurlijk, de trailer heeft bij alle upgrades en aanpassingen net zo veel aandacht gekregen als de trekker. “We hebben ‘m helemaal in hoogglans laten polijsten.” Het resultaat is indrukwekkend.

Eigen stijl

Het verhaal van Brad Garretson en zijn Peterbilt is niet volledig zonder de trotse eigenaar van de Pete te noemen: Vinnie Diorio (36). Hij is al zeventien jaar transportondernemer en heeft inmiddels zes eigen trucks op de weg. Daarnaast heeft hij meer dan twintig charters voor zijn bedrijf Rollin Transport rijden. Van elke truck uit zijn stal probeert hij iets bijzonders en persoonlijks te maken. Dat begon al op het moment toen hij als 21-jarige eigenrijder werd en een Peterbilt 379 kocht.

MAC Trailer

“Met een platte oplegger vervoerde ik bouwmaterialen door het hele land”, vertelt Vinnie, wanneer we hem ontmoeten in Louisville. “Ik had niet veel vrije tijd, maar de tijd die ik had, gebruikte ik om de truck te maken zoals ik vond dat hij er uit moest zien.” Zoals gezegd is zijn bedrijf flink gegroeid en telt nu een aardig arsenaal aan trucks, zowel van hemzelf als van charters, allemaal trekkers met opleggers voor het vervoer van machines en bouwmaterialen. En stuk voor stuk zijn ze op een bijzondere manier van top tot teen aangepakt, zowel van binnen als van buiten. Het is het handelsmerk Rollin Transport. Sommige mensen verklaren hem voor gek, maar daar trekt hij zich niets van aan. “Je moet gewoon doorgaan in je eigen stijl.” Een visie die zijn trouwe medewerker Brad Garretson van harte onderschrijft.

Peterbilt Gliderkit

Trekker en trailer vormen één fraai geheel.

Foto’s: Jan Jaap Verweij
Tekst: Rik Werner

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie