KLPD-agent gewond in Pools drama A1
| 11:32 | Truckstar Redactie

Oostblokkers rukken verder op

De opmars van Oost-Europese trucks in het wegtransport gaat onverminderd door.

Dit blijkt uit cijfers van het Bundesamt für Güterverkehr (BAG) over het aantal gereden kilometers en ritten van vrachtwagens op de Duitse autobahn.

Nederlandse trucks hebben afgelopen april negen procent minder autobahn-kilometers gereden dan dezelfde maand vorig jaar.

Aandeel kilometers West-Europese trucks daalt
Het aantal gereden kilometers van trucks uit alle West-Europese landen daalt, terwijl de kilometrages van onze grootste goedkope concurrenten op de auotbahnen blijven stijgen: Bulgaren (+27,5%), Hongaren (+4,6%), Letten (+5,9%), Litouwers (+7,4%), Polen (+4,9%), Roemenen (+16,1%) en Slowaken (+4,8%). 

Percentueel gezien worden de Belgen, Finnen, Denen en Zweden nog harder getroffen dan het Nederlandse wegtransport:

België (-13,3%), Denemarken (-16,2%), Estland (-7,4%), Finland (-19,6%), Frankrijk (-7,1%), Griekenland (-12,7%), Groot-Brittannië (-5,9%), Ierland (-8,1), Italië (-12,1%), Luxemburg (-15,1%), Nederland (-9,1%), Oostenrijk (-8,2%), Portugal (-5,6%), Slovenië (-2,3%), Spanje (-1,2%), Tsjechië (-0,2%), Zweden (-14,5%).

Het effect van de oneerlijke concurrentie in het wegtransport wordt hiermee hard aangetoond.

Aantallen ritten vertoont zelfde verschuiving
Ook het aantal ritten dat gereden wordt vertoond een vergelijkbare verschuiving in het voordeel van onze Oostblok-concurrenten. Nederland staat na de Duitsers zelf en de Polen (1.055.174 ritten) op een derde plaats met 920.456 ritten, een daling van drie procent ten opzichte van april 2011. De Polen deden 6,7 procent meer ritten.

Voor wie alle autobahn-cijfers nog eens wil doorspitten, klik hier.

1 Reactie
  1. Ja een goede ontwikkeling als je de transportbranche zelf mag geloven. Ieder groot Nederlands transport bedrijf werkt dat allemaal zelf in de hand. Door constructie te creëren met witte platen of buitenlandse chauffeurs van zogenaamd legale uitzendbureaus. Ik denk dat de transportbranche eens moet stoppen met zeiken en goed naar zichzelf moet gaan kijken. Ze zijn al jaren bezig om hun eigen markt naar de kloten te helpen. Daarin tegen zou de overheid deze oplichters ook eens moeten aanpakken.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie