Nieuwe FM11's voor Veenstra|Fritom
| 11:45 | Truckstar Redactie

Nieuwe FM11’s voor Veenstra|Fritom

Veenstra|Fritom heeft de afgelopen tijd acht Volvo FM11-trekkers in gebruik genomen en twee motorwagens.

Deze bakwagens werden als laatste afgeleverd en trekken beide een aanhanger, maar worden ’s nachts ingezet als voorwagen van een LZV. Via een dolly wordt er een standaard oplegger aangekoppeld en gependeld tussen de Veenstra|Fritom vestiging in Heeg in Friesland en de Sanders|Fritom-vestiging in Uden.

“Dat biedt een laadvolume van 52 europallets, maar overdag zijn ze als reguliere bakwagen net zo goed inzetbaar voor reguliere distributie”, zegt directeur Wessel Veenstra.

“Vracht vanuit Noord-Nederland voor België en Zuid-Nederland pendelen we ‘s nachts naar Uden, om zo de ladingstromen bij elkaar te voegen en optimaal te kunnen plannen. Andersom gebeurt dit natuurlijk ook: de stromen voor het Noorden worden in Heeg gebundeld”, legt Veenstra uit.

“Vanuit die centra kunnen we de regionale distributie doen rond een kleiner bestemmingsgebied, wat vele malen efficiënter is. Omdat de bakwagens ook prima inzetbaar zijn voor die regionale distributie, hoeven ze overdag niet stil te staan.” 

Trekkers ook flexibel
Voor de acht nieuwe trekkers geldt ook dat ze flexibel ingezet worden. Ze rijden in de regionale distributie. “Maar de Volvo FM11 is ook ideaal voor transport op middellange afstanden. We zetten ze dus net zo goed in voor transporten naar o.a. Frankrijk en Duitsland. Volvo Trucks heeft onze FM11-trekkers uitgerust met een luxe Globetrotter slaapcabine, zodat onze chauffeurs comfortabel enkele nachten van huis kunnen zijn”, aldus veenstra.

Veenstra zegt een brandstofbesparing van maar liefst tien procent gerealiseerd te hebben met de FM11-trekkers. Dat is mede dankzij een zuinig rijden-training voor de chauffeurs, en het terugkoppelen van rijstijl-gegevens aan chauffeurs via de Dynafleet rijstijl-tool.

Veenstra|Fritom streeft naar een CO²-reductie van dertig procent in 2015. Bij de Fritom groep als geheel werken ruim 800 mensen. Het bedrijf heeft zo’n 500 trekkende eenheden in zit daarmee in de top 25 van Nederlandse transportbedrijven.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie