MAN TGX 18.510 OptiView
| 09:00 | Arjan Olsthoorn

MAN TGX 18.510 OptiView | Truckstar Praktijktest

Een kleine twee jaar geleden presenteerde MAN de nieuwe TGX met conventionele buitenspiegels. Nu vindt het merk de tijd rijp om die te vervangen door camera’s. Alle reden om dat eens uit te proberen tijdens onze Praktijktest met de MAN TGX 18.510 OptiView.

Waren de vorige testauto’s van het Duitse merk echte blikvangers met hun gouden gewaad, de nieuwe demo is gehuld in een veel minder opvallend grijs. Je zou het oneerbiedig vuilniszakkengrijs kunnen noemen, maar feit is dat het ook bij personenwagens momenteel een echte modekleur is. Een beetje sportieve Audi wordt vaak in die kleur gekozen. En ja, dat merk maakt eveneens onderdeel uit van het concern waartoe MAN behoort. Die buitenkleur zou dus zomaar Audi-grijs kunnen zijn. Hoe dan ook, het staat de TGX opvallend goed. Het geeft de MAN een stoere uitstraling, zeker in combinatie met de glanzende lichtmetalen wielen.

Tekst gaat verder onder de video

Brandstofbesparende zonneklep

Verder heeft MAN de goede gewoonte zijn testauto’s een beetje aangekleed op pad te sturen. Zo is een zonneklep aanwezig en prijkt er aan de zijkant zowaar een setje luchthoorns. Overigens claimt MAN dat die zonneklep brandstofbesparend is doordat de luchtstroom daarmee nog lekkerder over de cabine stroomt, dus dat de truck met klep nog zuiniger is dan zonder. Dat is alleen maar toe te juichen. Al met al staat er voor de komende dagen een lekker smoelende truck voor ons klaar.

MAN TGX zonneklep

De zonneklep van de TGX is zo vormgegeven dat deze moet bijdragen aan een brandstofbesparing.

Mercedes-Benz was de eerste die de buitenspiegels verving door camera’s. Veel chauffeurs, maar ook andere truckmerken, waren indertijd wat sceptisch, maar kennelijk geldt ook hier: als er één schaap over de dam is. Zo presenteerde DAF bij de nieuwe XG een camerasysteem dat als optie leverbaar is en zeer recent kondigde zelfs Scania aan de buitenspiegels te vervangen door camera’s. Met de MAN meegerekend zijn er nu dus al vier fabrikanten met een dergelijk systeem, waardoor we verwachten dat dit een ontwikkeling is die ook zijn weg zal vinden naar de andere merken. En ja, het blijft een beetje wennen, zo’n vrachtwagen zonder spiegels. Sommige chauffeurs grapten al het niks te vinden, want waar monteer je dan je pablo’s?

Voordelen

Daar hebben de merken in elk geval geen boodschap aan, want de voordelen zijn volgens hen groot. Allereerst is er het betere zicht door het ontbreken van dode hoeken. Daarnaast is het mooi dat de camera’s in bochten met de oplegger meedraaien, zodat deze altijd in het zicht is. En als laatste is er het aspect van de aerodynamica. Het ontbreken van die grote lappen aan de zijkanten van de cabine zou tot wel anderhalf procent brandstof moeten besparen.

Vijf camera’s

Bij MAN noemen ze het systeem OptiView en het is evenals bij veel andere merken optioneel leverbaar. Vijf camera’s vervangen niet alleen de traditionele buitenspiegels, maar ook de frontspiegel en de trottoirspiegel. Zo zitten in elk van de ‘uitsteeksels’ op de hoeken twee camera’s, waarvan het beeld wordt gecombineerd op de displays. Op de rechter A-stijl zit daarnaast nog een camera die 270 graden zicht rondom de rechter voorzijde geeft. Daarmee zie je eigenlijk alles en is er geen dode hoek meer. Het beeld daarvan is zichtbaar op het rechter display van het dashboard en komt onder een bepaalde snelheid vanzelf in beeld. Met een druk op de knop kun je het ook zelf oproepen.

 

Het beeld van de andere camera’s zie je op twee displays die links en rechts op de A-stijl zijn gemonteerd. Het linker display is zo geplaatst dat je er wel goed zicht in hebt, maar dat hij nauwelijks hinderlijk in de weg zit, zo dicht bij je. Het rechter is zelfs verrassend groot, waardoor je er veel op ziet. Het beeld zelf is prettig helder en scherp. Op de displays kun je bovendien kiezen uit verschillende zichtopties. Zo is er bij het keren of manoeuvreren een aangepaste zoom- of groothoekweergave op te roepen, waardoor je maximaal zicht hebt.


Lees ook: Volvo FH 460 I-Save | Truckstar Praktijktest


Krachtige TGX

De opkomende zon zorgt voor een prachtig beeld van de Ardennen in herfstkleuren. Inmiddels missen we de traditionele buitenspiegels nauwelijks nog. Daarentegen genieten we van de kracht van de MAN op de heuvels na Verviers. Omdat het maximumkoppel al vanaf iets meer dan 900 toeren beschikbaar is, wacht de bak lang met terugschakelen. Daardoor zakt de MAN voor je gevoel te ver terug in toeren en in snelheid. Op dat moment schakelt de MAN alsnog terug en begint serieus te trekken. Die krachtsexplosie is indrukwekkend en bewijst dat je qua tijd niets inlevert, maar toch zuiniger omhoog klimt.

Zuinig zeilen

De besturing biedt veel gevoel, waardoor je echt het idee hebt de auto zelf goed in de hand te hebben. Dat is lekker. Alle stuur- en correctiehulpen vragen eveneens wat gewenning, want je voelt de hulp goed in je stuur. Dat stuur wat minder stevig vast houden, blijkt de beste manier. Op het vlakke deel terug gebruikt de MAN het zeilen, waarbij eerst tot drie kilometer boven de ingestelde snelheid wordt geaccelereerd om het geheel vervolgens tot twee kilometer eronder te laten terugzakken. We hebben er al eerder over geschreven. Bij 80 km/u is het effect voor andere weggebruikers minimaal, maar bij een kruissnelheid van 85 kun je boze blikken verwachten.

MAN Truckstar Praktijktest

Het blijft wennen zo’n truck zonder spiegels. Hetzelfde geldt voor het gebruik van de camera’s.

Het feit dat inmiddels meerdere merken het systeem hebben, betekent echter dat het daadwerkelijk iets doet voor een lager verbruik. Dat verbruik blijkt als we hebben afgetankt in Asten opnieuw goed uit te pakken. Met of zonder spiegels, de TGX blijkt opnieuw hoog in het zuinigheidsspectrum te zitten. En hoe goed OptiView ook is, wij houden nog even een voorkeur voor echte spiegels.

Alle testuitslagen en onze bevindingen lees je in Truckstar 13.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie