Truckstar 3
| 12:35 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 3/2022

Terwijl langzaam de corona maatregelen afgebouwd worden, neemt de onrust omgekeerd evenredig toe. Verwarrend allemaal, tel daar bovenop alle spanningen rondom Oekraïne, stijgende energieprijzen en een oplopende inflatie. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Eén maandagochtendkrant in deze tijd is al voldoende om je een week lang een slecht humeur te bezorgen. En daar is natuurlijk niemand bij gebaat.

Laat het nieuws van alledag dus maar even voor wat het is en neem een shotje leesplezier tot je. Dat vind je in deze Truckstar volop. Zo nemen we je met ons mee de toekomst in met de nieuwe DAF Hydrogen, spreken we oudgediende Jan Lucius die met zijn 74 nog steeds met plezier in zijn Volvo FH4 stapt, rijden we mee met Remco die met zijn kilometermiljonair zijn vijfde suikerbietencampagne rijdt en beleven we een stormachtige dag met Rick Alting en zijn Iveco S-Way.

Dit en nog veel meer vind je in nummer 3-2022 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 3 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.

Rijnsberg

Het is zwaarbewolkt en nog pikdonker als we op weg gaan, maar aan boord is de stemming al helemaal top door onze gezamenlijke interesse in mooie trucks en transport. En volgens de weersverwachting kan er in de loop van de middag nog wat zon komen. We maken een rit mee met Antoine Rijnberg (26), die zo trots is als een pauw op zijn nieuwe Renault T. Antoine rijdt er nog maar een week mee, maar hij heeft al honderden reacties gehad. Geen wonder, want tjonge, wat is dit een mooie, stoere truck.

DAF XF Hydrogen

Om de doelstelling van het Klimaatakkoord van Parijs te halen moet ook het wegtransport zijn steentje bijdragen door de inzet van trucks met minder uitstoot. De eerste oplossingen voor emissie-loos transport zijn inmiddels leverbaar in de vorm van volledig elektrisch aangedreven vrachtwagens met een actieradius ruim 100 tot 300 kilometer. Dat is in veel gevallen voldoende voor het distributie- en stadsvervoer maar voor nationaal transport is het vooralsnog geen oplossing. In de zoektocht naar een emissie-loze vrachtwagen kiest DAF nu een net iets andere route dan de andere fabrikanten. Maak kennis met de Hydrogen.

Giesing Marsum

De Volvo FH2 480 6×2 uit 2008 van Giesing uit Marsum rijdt nu zijn vijfde suikerbietentour. „150.000 kilometer in achttien weken tijd tikt hij dan weg”, zegt chauffeur Remco van Steinvoorn luchtig, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Die kilometers rijdt hij natuurlijk niet alleen bij elkaar. Ronald Giesing, mede-eigenaar van het transportbedrijf, helpt hem daarbij. Remco doet de nacht, Ronald de dag. Indrukwekkende cijfers zijn het, zeker als je bedenkt dat de Volvo al bijna 2,2 miljoen kilometer achter de rug heeft.

Toumatra Transport

Niet ver van het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen is Toumatra Transport gevestigd. Voor de wandelaars in de bossen is het even schrikken als ze oog in oog komen te staan met een van de drie nieuwe Scania’s R650 Next Gen, uitgevoerd met een 650 pk sterke V8 en een lage cabine. De Scania’s hebben een lang chassis met een aangedreven tandemstel. Achter de cabine staat een Palfinger Epsilon-kraan, goed voor 26 ton-meter. Met twee uitschuifdelen kan hij op acht meter nog twee ton tillen.

Mercedes 2032S

Ruim 75 jaar geleden begon Henk van der Vliet in Oude Wetering een garagebedrijf dat zich ook bezig hield met het afslepen en bergen van voertuigen. Omdat de incidenten met autobussen en grote vrachtwagens al maar toenamen en ook de aanrijtijd moest worden verkort, kocht hij in 1987 een gebruikte Mercedes-Benz 2032S 6×2. Een ideaal chassis voor het zware werk, want de voorloopastrekker had naast een zeer krachtige motor, ook een achteras met naafreductie en sperdifferentieel. De Mercedes-Benz NG werd in 1973 gepresenteerd als opvolger van het ‘kubische’ frontstuurmodel. En al waren de meningen over de nieuwe, veel gestroomlijnder truck verdeeld, de NG en zijn opvolger, de SK, werden wereldwijd een groot succes.