| 10:13 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 4/2022

Eindelijk dient de lente zich aan. Langere en warmere dagen zijn in zicht. Niet dat daarmee nu direct alle ellende als sneeuw voor de zon is verdwenen, maar het helpt… een beetje. Wat ook een beetje helpt is de aangekondigde en al zo lang gewenste accijnsverlaging op onder andere diesel. Niet dat de prijs nu direct terugkomt op het niveau van februari 2021, dan moet er nog wel wat meer gebeuren. Maar goed, het helpt… een beetje.

Waar we nu, eindelijk, op durven hopen en vertrouwen is dat we dit jaar ons veertigste Truckstar Festival kunnen vieren. De voorbereidingen zijn gestart en we kijken er nu al verlangend naar uit. De komende maanden zullen we ondertussen zoveel mogelijk opfleuren met extra mooie reportages in Truckstar.

Dit keer gaan we mee met Kevin Gerrits, die voor Lewiszong als een van de eersten met een nieuwe DAF XG aan het werk mag. Ook Corné de Jong begint deze maand in het nieuw, hij mag achter het stuur van de Jubileum Volvo FH500 van Stam Transport plaatsnemen. Wat meer gedateerd is de kilometermiljonair van MV Transport. Een MAN TGX 26.440 uit 2011, die na een zwaar ongeval als een fenix uit de as herrees. Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 4-2022 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 4 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.

Lewiszong

Bij Lewiszong rijden ze als een van de eersten met een DAF XG. We gaan een dagje met chauffeur Kevin Gerrits mee om te horen hoe die bevalt. ,,Eindelijk zit ik lekker in een DAF. Ten opzichte van mijn XF is deze stiller en veert hij ook beter en zoveel ruimte is echt fijn”, zegt Kevin. „Door die grote voorruit is het zicht ook veel beter. En dat grote bed slaapt heerlijk. Die twee grote lades eronder zijn handig. Een tweede bed is er niet maar dat is een plank voor extra bergruimte. Ik wil de boel nog een beetje aankleden met extra panelen in noppenleer en andere gordijnen. Dat soort accessoires zijn er nog niet, want deze auto is zo nieuw, dat moet nog allemaal worden ontwikkeld.”

Botsabsorbers

Bijna iedere week gaat het wel ergens mis. Bijvoorbeeld half februari. Vanwege een spoedreparatie was er een afzetting geplaatst met een pijlwagen. Vanwege een spoedreparatie was er op de A27 tussen Vianen en Lexmond een afzetting geplaatst met een pijlwagen. Om 23.00 uur klapte daar een vrachtwagen bovenop. Beide voertuigen raakten zwaar beschadigd, maar gelukkig raakte er niemand gewond. Onduidelijk is hoe de chauffeur de afzetting niet heeft kunnen zien.

MV Transport

Corné Jongeneel, mede-eigenaar van MV Transport BV, beloofde de MAN dealer plechtig dat de BX-VJ-04, een TGX 26.440 6×2, de twee miljoen kilometer zou halen. Maar na een zwaar was er van de MAN niet veel meer over. Voor de verzekering was het een uitgemaakte zaak: total loss. Daar dacht Corné echter anders over. De MAN TGX 26.440 6×2 moest en zou worden hersteld. Hij liet de zwaar beschadigde trekker afslepen naar de garage van het transportbedrijf en wekte de trekker langzaam maar zeker weer tot leven. Met liefde, toewijding en heel veel doorzettingsvermogen. „Daar ben ik wel enkele weken mee bezig geweest”, vertelt hij.

Scania Hof

Al zijn hele leven zit Leon Reurink in het boerenwerk. Hij zou ook niet anders willen. De vrachtwagen van Leon is een Scania R 500 6×2 met gestuurde naloopas en luchtvering rondom. Achter de bakwagen hangt een drieassige aanhanger, die ook is voorzien van een platte laadbak. „We gaan vanmorgen eerst stro laden, eerst grote balen en daarna van die kleine baaltjes. Vandaar dat we nu de platte bakken erop hebben. Als we hebben gelost, gaan die bakken eraf en komen er onderlossers op, waarmee we aardappelen gaan laden.” vertelt Leon. Het is ook dit systeem waardoor we graag eens een dagje met deze combinatie op pad wilden.

Klassieker

In de Tweede Wereldoorlog was de International Harvester Company een belangrijke leverancier van legervoertuigen. Hiermee leerde het merk op technisch gebied veel en dat kwam ook de productie van civiele trucks ten goede. De K-serie had sinds 1941 onder de lange snuit een Blue Diamond-kopklep-benzinemotor, die sterk, zuinig en betrouwbaar was. International-trucks werden vooral populair bij boeren in de Mid-West. De K-6 van Quirien van Vliet is afkomstig uit Lexington in de staat Kentucky en was een zogenaamde ‘farmtruck’, waarmee de boer zijn oogst naar de markt bracht of het voer voor zijn veestapel aanvoerde.