Truckstar 2/2023
De tijd dat we met open vizier en opgeruimd gemoed het nieuwe jaar welkom heetten, ligt sinds 2021 voorgoed achter ons. Stemde in 2021 bij aanvang van het nieuwe jaar corona onze gedachten nog somber, in 2022 werd het er met de inval in Oekraïne niet beter op. Wat corona betreft: dat ligt gelukkig, voorlopig, achter ons. Maar de ellende in Oekraïne houdt nog steeds aan en zelfs als het stopt, is er voor de inwoners aldaar geen reden tot juichen. Zo bekeken mogen we eigenlijk niet klagen. Zelfs niet als we nu al weten dat 2023 hét jaar van de wegwerkzaamheden wordt. Maar liefst 80 wegopbrekingen en omleidingen staan ons te wachten. En dat in een tijd dat de drukte op de wegen weer terug is op het niveau van 2019. Hoe, wat, waar en hoelang die werkzaamheden plaatsvinden lees je in dit nummer. Wie weet, kun je je ritten er omheen plannen.
Gelukkig is ons tot nu toe streng winterweer bespaard gebleven. Hoe anders is dat aan de andere kant van de oceaan, waar Korneel Luth nog nét een zware sneeuwstorm voor kon blijven. Een verslag van zijn ervaringen willen we jullie niet onthouden. De een noemt het ellende, de ander avontuur. Maar hoe je het ook noemt, de rit met de kilometermiljonair van Van Dijk zal ons nog lang heugen. Of het allemaal tot een goed einde komt? Dat laten we nog even in het midden. Wat sowieso wel tot een goed einde kwam: de restauratie van een Kenworth K100 aerodyne van Wim van Kooten, in dit nummer een niet te versmaden kennismaking.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 2-2023 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 2 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Deze DAF doet het (bijna) altijd
Alsof de pleuris uitbreekt: een gekmakende alarmerende piep galmt door de cabine. In het dashboard begint een rood lampje te branden, waardoor het woord ‘STOP’ in kapitalen oplicht. Het weinig geruststellende gierende geluid dat de motor net nog voortbracht, is overgegaan in een onheilspellende, fataal klinkende ratel. Foute boel. „Oké, hou maar op’’, zegt Erik Bosman, die vandaag zijn 37e verjaardag viert. En dan, tegen de DAF XF 95 met bijna 1,8 miljoen kilometer op de teller: „Dit was het. Het is gebeurd.”
Droommachine
De combinatie zelf, geladen met drie rollen staal van ruim 23 ton, zit al bijna aan het maximumgewicht voor Duitsland. Maar als we even later een provinciale weg opdraaien, lijkt het wel alsof we nog leeg zijn. De V8 met zijn 770 pk is totaal niet onder de indruk van het gewicht en brengt de Scania vlot op snelheid. Daarbij produceert de V8 een aangename brom. Wout Steenis kan een grote glimlach niet onderdrukken. „Dit is toch gewoon een droom, zo’n auto.’’
Monsterbustrucks
Ongeveer twintig jaar geleden kwam engineer Haukur Herbertsson van Mountaineers of Iceland op het idee om de eerste lokaal gebouwde offroad-megabus te ontwikkelen. Als oud-deelnemer aan de beroemde Dakar Rally had Haukur gezien dat de ex-leger MAN-trucks het prima deden in de zandduinen van de Sahara, dus dacht hij dat zo’n zware 6×6 de tractieproblemen in de IJslandse winter ook wel zou kunnen oplossen. Om de kosten te dekken, besloot de touroperator zelf een heavy-duty-truckchassis om te bouwen tot bus. Een monsterbustruck was geboren.
Nooit leeg terug
Terwijl Jochem van Roekel afgelopen zomer nog maar enkele maanden in dienst was bij E.J. Bos Diervoeding, werd hij toch de vaste chauffeur op de nieuwste Volvo FM met Lambrecht-oplegger. En juist het werk met de nieuwe oplegger past hem helemaal, want terwijl de ‘normale’ bulkwagens vaker de korte ritten doen, rijdt hij de ‘verre’ ritten richting Rotterdam, Amsterdam of West-Brabant. Daar zitten namelijk de overslagbedrijven waar Bos grondstoffen inkoopt. Een ideale mix tussen veel kilometers maken en toch genoeg in beweging blijven met het laden en lossen.
Bedrijfsbrandweer heeft de grootste
Bedoeld voor de bedrijfsbrandweer van Sitech in Geleen, die industriële brandweer- en securityzorg levert op de Chemelot-site, bouwde Ziegler Brandweertechniek onlangs het grootste schuimblusvoertuig dat ooit de fabriekshallen in Winschoten verliet.
Bij een verzameling chemische bedrijven zal de nieuwe Volvo worden gestationeerd. De Volvo heeft net zijn test gehad door het korps dat hem heeft besteld. Nu wordt gekeken of alles werkt. Het bouwen zelf nam een kleine anderhalf jaar in beslag, omdat alles op maat moest worden gemaakt.
Winter in Canada
Niet ver over de grens in Ontario worden de Highways 401 en 402 ten westen van London geheel afgesloten na heftige sneeuwval en diverse ongelukken daar. Highway 401 blijft ten oosten van Toronto nog enige tijd begaanbaar. Dat stemt mij optimistisch. Iets te, want als ik na vierenhalf uur rijden in Lancaster ga tanken, blijkt dat het sneeuwfront me de hele tijd strak op de hielen heeft gezeten. Als ik na een kwartier weer de 401 opdraai, giert de sneeuw met orkaansnelheid om me heen.