TurboStar
| 08:02 | Arjan Olsthoorn

Iveco blaast nieuw leven in TurboStar

Iveco stelde de Iveco S-Way TurboStar Special Edition voor tijdens de Italiaanse Grand Prix van het FIA European Truck Racing Championship. Dat vond plaats op het Misano Adriatico Circuit. Deze speciale editie is gewijd aan de erfenis van de TurboStar, één van de meest iconische trucks ooit gebouwd.

Alessandro Massimino, Hoofd Marketing en Product Management Truck Business Unit, verklaarde: “Deze speciale editie van de Iveco S-Way is een eerbetoon aan een waar icoon uit het verleden, de TurboStar. Met zijn krachtige motorengamma, dat een 420 pk sterke V8-motor omvatte, was de TurboStar het voertuig bij uitstek voor meer dan 50.000 klanten in de jaren 80.”

Special Edition

De Iveco S-Way TurboStar Special Edition is uitgerust met een Cursor 13-motor van 570 pk. Een 12-versnellings HI-Tronix geautomatiseerde versnellingsbak zorgt voor het schakelen. Verder is de truck voorzien van full LED-koplampen, rijstijlevaluatie en driver attention support, geïntegreerde bandenspanningscontrole (TPMS), automatisch geregelde klimaatregeling en standairco. De Special Edition profiteert van de geavanceerde connectiviteit van de Iveco S-Way. Denk aan een infotainmentsysteem met satellietnavigatie en Iveco Driver Pal, een 4G-connectiviteitsbox en Iveco Hi-Cruise.

De styling van het eighties icoon is geherinterpreteerd en gemoderniseerd, met behulp van de tweekleurige TurboStar rode en metallic grijze kleuren. Langs de cabine zijn de classic Iveco-kleuren uit die tijd – geel, rood en blauw – gebruikt voor een suggestief effect, aangepast aan de vorm van de Iveco S-Way.

Accessoires

Een reeks accessoires die beschikbaar zijn op voertuigen uit het oorspronkelijke TurboStar-tijdperk hebben een nieuw leven gekregen. Ze omvatten chromen sidebars, verchroomde velgen en deurgrepen. Het rooster van de achterruit, die speciaal was ontworpen om meer licht in de TurboStar te bieden, is nagemaakt op de zijwand van de cabine. De truck beschikt over chromen effecten op de grille en op de achteruitkijkspiegels. Een bullbar op de bumper en één op het dak met extra verlichting moet de trekker een stoerder uiterlijk geven. Het erfgoed van de TurboStar gecombineerd met de nieuwe Iveco S-Way.

Vintage gevoel

Het vintage gevoel van de originele TurboStar maakt ook een terugkeer in het interieur, bijgewerkt met een moderne interpretatie. De stoelen zijn bekleed met fluweel, hetzelfde materiaal dat in de originele TurboStar is gebruikt. Het stijlvolle rood past perfect bij het kleurenschema van het exterieur en de stoelen zijn afgewerkt met lichtgrijze naden. Het logo, dat geborduurd is op de stoelen, kussens en het matras, en ook te zien is op het dashboard roept herinneringen op aan het originele logo.

TurboStar: de legende die de geschiedenis van Iveco kenmerkt

In 1982 rijden prototypes van de TurboStar hun eerste ronden over het Iveco-circuit in Markbronn (Ulm, Duitsland). De TurboStar werd in 1984 in Straatsburg gelanceerd als opvolger van de Iveco Turbo-serie. Het was het ideale voertuig voor langeafstandstransport met een volledig opnieuw ontworpen chassis. De cabine was gericht op comfort en bevatte oplossingen die waren afgeleid van een speciaal model uit de vroege jaren tachtig, de ‘190.38 Special’. De grijze kunststof grille en de twee aerodynamische zijgeleiders waren ook kenmerken die specifiek waren voor de TurboStar. Na de officiële lancering werden de iconische en decoratieve driebandstrepen aan het ontwerp toegevoegd.

De eerste TurboStar-reeks omvatte een zescilinder-model (de 190.33, later vervangen door een ’36’) en een V8 (‘190.42’). Eind jaren tachtig werd het duo een trio met de toevoeging van de ‘190.48’. De krachtigste van de standaard T-range modellen. In 1992 werd de ‘190.48 Special HP’ op de markt geïntroduceerd.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie