verkeersdrukte
| 11:56 | Robert Servaas

In deze steden is de verkeersdrukte het hoogst

TomTom, de specialist op het gebied van navigatie, lanceert vandaag de elfde TomTom Traffic Index: een rapport waarin de verkeerssituatie in 2021 in 404 steden in 58 landen wordt beschreven. 

Na een uitzonderlijk jaar in 2020 werd het reizen in 2021 nog steeds sterk beïnvloed door de gevolgen van de coronacrisis. In 2021 was er opnieuw minder verkeer dan in 2019, het jaar dat wordt gebruikt als referentiepunt van de tijd vóór COVID-19. Wereldwijd is de drukte op de weg in de steden 10 procent lager dan in 2019.

Haarlem

In Nederland lag het totale stadsverkeer 12 procent lager, en in de spits zelfs 30 procent lager dan in 2019. De lijst wordt – net als in 2020 – aangevoerd door Haarlem op nummer één, gevolgd door Den Haag op plek twee. Opvallend is dat Amsterdam nog verder zakt in de lijst (plek 12) en dat Apeldoorn een nieuwkomer is in de top vijf van de drukste steden van ons land. Goed nieuws: geen van de Nederlandse steden staat in de top 100 van de ranglijst van drukste steden wereldwijd.

verkeersdrukte

Ranking van de verkeersdrukte in Nederlandse steden.

 

Amsterdam buiten top 10

In 2020 viel Amsterdam voor het eerst buiten de top tien drukste steden. Het jaar ervoor stond de stad nog in de top vijf. Apeldoorn is een opvallende nieuwkomer in de top vijf van de ranglijst. In 2020 stond de stad op plaats zes en in 2019 zelfs ver buiten de top tien, namelijk op plaats dertien. In 2021 kende Apeldoorn maar liefst 30 dagen waarop het extreem druk was. Dit kan deels worden verklaard doordat er in 2021 veel wegwerkzaamheden waren op de A50 tussen Zwolle en Apeldoorn, met lange files als gevolg. Op zo’n extreem drukke dag is het verkeer op de weg meer dan twee keer zo druk in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Ter vergelijking, Amsterdam kende in heel 2021 slechts drie van dit soort dagen.

Verandering van verkeerspatronen en gedrag 

Jeroen Brouwer, Traffic Expert bij TomTom: “Verkeersoptimalisatie en beter verkeersmanagement kunnen de doorstroming van het verkeer slechts met maximaal tien procent verbeteren. Om echt een fundamentele verbetering te bereiken, moet de verdeling van vervoerswijzen worden veranderd: fietsen en openbaar vervoer moeten een groter aandeel krijgen in het geheel. Een dergelijke heroriëntatie is een politieke taak die zowel hoge investeringen als moedige politieke beslissingen vereist – en het is een project dat tijd zal kosten.”

“Daarnaast kan verandering van gedrag en verkeerspatronen een verschil maken. Zo kan het ontmoedigen van automobilisten om tijdens de spitsuren te rijden tot grote verbeteringen leiden, zoals tijdens de pandemie is gebleken. Het geleidelijk aanpassen van onze mobiliteitspatronen (zoals niet op hetzelfde moment reizen) is de enige manier om het verkeer te spreiden en ervoor te zorgen dat mensen niet in de file komen te staan. Doen we dit niet, dan zullen steden na de pandemie weer overbelast zijn.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie