FNV: Prijzenoorlog over de rug van chauffeur
| 18:11 | Truckstar Redactie

FNV wil alle bedrijven aanpakken

Alle transportbedrijven die ‘het fout doen’ wat betreft de inzet van goedkope chauffeurs, staan op de nominatie om door FNV Bondgenoten voor de rechter gedaagd te worden.

Dat zegt FNV-bestuurder Edwin Atema tegen Truckstar.

FNV Bondgenoten spant momenteel een rechtszaak aan tegen transportbedrijf Van den Bosch uit Erp inzake de inzet van goedkope chauffeurs. Maar Van den Bosch is niet de enige, Atema: “Alle bedrijven die het fout doen staan op de nominatie aangepakt te worden. We kennen allemaal de namen.”

Atema kent ook de werkwijzes en salariëring bij de bedrijven. In de zaak tegen Van den Bosch staat Atema daarom sterk.

“We zien vanzelfsprekend wekelijks de bussen en vliegtuigen aankomen die buitenlandse chauffeurs aanleveren”, aldus Atema. “Maar het overgrote deel van het werk van Van den Bosch is in de ‘grote Benelux’, in een straal van 500 kilometer rondom Erp. Zeker nu ze veel doen met intermodaal vervoer, met boot of trein.”

Dat ‘Groot-Benelux’-werk wordt vervolgens met een Oost-Europees salaris beklonken. Atema: “Een Hongaar heeft bijvoorbeeld een basissalaris van een kleine 300 euro voor een maand, ofwel 170 uur werken.”

Maar als de rechter FNV Bondgenoten in het gelijk stelt, dan zal Van den Bosch een heel ander uurloon moeten gaan betalen, met één belangrijke consequentie: “Gaat dit uurloon naar een Nederlands uurloon, dan wordt het stukken minder aantrekkelijk de chauffeurs in de vliegen”, aldus Atema, die op deze manier vecht voor het behoud van Nederlandse chauffeursbanen en tegen de oneerlijke concurrentie.

Cao waarover Van den Bosch zelf heeft onderhandeld
Een ander belangrijk punt is jurisprudentie. Ofwel het gegeven dat een rechterlijke uitspraak in een nog ‘onontgonnen’ juridisch gebied, vaak leidend is bij zaken die daar op volgen. In dit geval is dat de nieuwe cao, die de FNV samen met TLN heeft afgesloten. “We gaan dus de cao naleven, waarover Van den Bosch zelf namens TLN heeft onderhandeld”, benadrukt Atema.

“We hebben dan een mooi stukje rechtspraak waar we de boer mee op kunnen”, vervolgt Atema, maar dit type rechtszaken is niet het enige.

Inspectiediensten moeten waakhonden worden
“Wat zeker zo belangrijk is, is dat inspectiediensten in Nederland en in het buitenland gewoon hun werk gaan doen. Ze moeten niet als schoothondjes maar als waakhonden optreden.”

“Het is inderdaad zo dat door de EU-regels buitenlandse chauffeurs hier mogen werken en Nederlandse chauffeurs in het buitenland mogen werken. In diezelfde EU-regels is gelukkig ook geregeld dat je betaald moet worden naar de regels van het land waar je feitelijk werkt.” 

Oproep aan ‘goede’ bedrijven
Er zijn natuurlijk ook bedrijven die het gewoon goed doen, en Atema roept die transportbedrijven op: “Wij vinden het hoog tijd dat die goede bedrijven zich uitspreken en de valse concurrentie veroordelen. Nu zien we vaak dat zowel chauffeurs als werkgever wel wat roepen maar van achter de dikke boom.”

En daar heeft Atema zijn laatste punt. Nu nog naar de rechter met Van den Bosch. Maar de datum is nog niet bekend. “Wanneer de zaak tegen Van den Bosch dient, is afhankelijk van wanneer de rechter tijd heeft”, zegt Atema verder.  “We gaan zo snel mogelijk dagvaarden. We hebben inmiddels aardig wat mensen van Van den Bosch onder ede verhoord.”

1 Reactie
  1. Voor het binnenlands vervoer in de Benelux is het inderdaad zo dat men cabotage moet beperken en door acties de werkgelegenheid voor het lokale werk zal kunnen behouden. Voor internationaal vervoer is de actie van het FNV zeer nadelig voor de economie. Tal van bedrijven hebben vandaag MOE chauffeurs in dienst omdat de brutoloonkost van een Nederlandse chauffeur te duur is geworden. Maar deze bedrijven realiseren toch nog altijd inkomen voor de Nederlandse economie, denk maar aan expeditiepersoneel, vrachtwagens en trailers die nog steeds in NL worden gekocht maar overgezet naar andere landen, waar ook het onderhoud in NL blijft. Door deze actie, zullen al deze bedrijven sluiten en zich elders in de EU vestigen om daar alle belastingen af te dragen. Nederland zal dan geen transportnatie meer zijn.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie