FNV: Prijzenoorlog over de rug van chauffeur
| 19:54 | Truckstar Redactie

FNV blij met bezoek Asscher chauffeurs

Minister Asscher sprak kortgeleden met chauffeurs van Albert Keijzer in Zaandam; de FNV is blij met deze aandacht.

Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid nam uitgebreid de tijd om de zorgen van chauffeurs te horen. FNV-bestuurder Reinier Stroo was daar blij mee. Hij zegt: “De chauffeurs konden hun verhaal doen over de vele problemen in de transportsector, aan iemand die de macht heeft zaken te verbeteren. We zijn blij dat we dit als bond mede konden organiseren.”

Albert Keijzer
Albert Keijzer is één van de transportbedrijven in Nederland die zich verre houdt van schimmige constructies met goedkope lonen-chauffeurs, maar dat wel met haar chauffeurs met lede ogen aan moet zien hoe de transportmarkt steeds verder uitgehold wordt.

Stroo: “Chauffeurs zien dat andere bedrijven Oost-Europeanen laten rijden tegen een veel lagere beloning dan zij ontvangen. Dat bedreigt hun werk en toekomst. Hun eigen werkgever probeert alles netjes te doen en heeft last van bedrijven die concurreren over de rug van werknemers.”

Een chauffeur hield Asscher het volgende voor: “Wat nou als er op een dag een Oost-Europese werknemer komt en die zegt tegen Rutte: ‘Ga jij maar naar huis, want je bent te duur, ik kan het land goedkoper besturen.'”

Belangrijk
Een scherpe opmerking, en minister Asscher heeft nu met eigen ogen kunnen zien en van chauffeurs zelf kunnen horen wat er speelt in het wegtransport. Dat is een belangrijk gegeven, vindt ook Stroo: “We zijn blij dat ‘Den Haag’ even hier was; dat deed de chauffeurs goed. Asscher gaf aan dat hij niet kan beloven dat hij alle problemen waar chauffeurs tegen aanlopen oplost. Hij zei: ‘concurrentie is er, maar ik ga er alles aan doen om te zorgen dat het spel eerlijk gespeeld wordt, in Den Haag en in Brussel.'”

“Er zijn dus wel lichtpuntjes”, vervolgt Stroo, “en dat geeft moed”. Asscher heeft namelijk niet alleen geluisterd, maar ook maatregelen aangekondigd: 35 nieuwe inspecteurs voor scherper en beter toezicht, en het aanscherpen van de regels.

Wat de chauffeurs betreft wordt er keihard opgetreden tegen bedrijven die de markt kapot maken. FNV Bondgenoten doet dat met de campagne ‘Gelijk werk gelijk loon’, maar heeft de steun uit Den Haag daarbij hard nodig.

14 mei
Op 14 mei gaan de Europese vakbonden – verenigd in de Europese Transportarbeiders Federatie (ETF) – actie voeren in Brussel.

Daarbij ligt de nadruk op de cabotageplannen van de Europese Commissie. Eurocommissaris voor transport Siim Kallas zou namelijk het liefste zien dat de huidige cabotage-regels verder versoepeld worden.

Maar dat dit momenteel niet wenselijk is, zag men – verrassend genoeg – in maart zelf al in. Toen besloot Kallas geen haast te maken met het verder vrijgeven van de cabotage.

Als Kallas zijn plannen toch doorzet, zijn de gevolgen niet te overzien. Stroo: “Daarmee zet hij de toekomst van – alleen al in Nederland – tienduizenden transportwerkers en duizenden bedrijven op het spel.”

De huidige cabotageregels schrijven voor dat een, in het buitenland gevestigde, transporteur niet meer dan drie binnenlandse ritten in een week in een ander land mag maken. Als dit wordt vrijgegeven, dan is dat rampzalig voor het Nederlandse binnenlandse vervoer. En bijna negen op de tien chauffeurs is werkzaam in het binnenlandse vervoer.

1 Reactie
  1. Allemaal weer loze praatjes van de politiek. Willen we de Oostblokkers buiten, dan kan dit zeer snel gaan. De minister hoeft alleen de loonlasten te gaan verlagen zodat het nettoloon van de Nederlandse chauffeur gewaarborgd blijft en daarboven maximum 30 procent voor de lasten en klaar is kees. Men zal zien dat de Nederlanderse chauffeurs hun job zullen terugkrijgen. Maar oh nee, het zijn de Polen die duurder moeten worden… daar kun je nog 10 jaar op wachten, tegen dan zijn er geen Nederlendse chauffeurs meer die buiten de landsgrenzen rijden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie