Finnen willen naar 76 ton
| 14:43 | Truckstar Redactie

Finnen willen naar 76 ton

De Finnen willen de zwaarste trucks van Europa toestaan op hun wegen: 76 ton totaalgewicht.

Het plan komt niet van de transportsector, maar van de Finse regering zelf, zo meldt het Noorse Transport Magasinet. De bedoeling is om de buitenlandse concurrentie een stap voor te blijven en om milieuwinst te boeken.

De besparing voor het wegtransport zou zestig miljoen euro per jaar zijn, gedurende de eerste paar jaar. Daarna kan de jaarlijkse besparing tot 200 miljoen euro oplopen, aldus berekeningen van de Finse regering.

Op negen assen
De 76 ton moeten volgens het plan verdeeld zijn over negen assen, precies zoals een standaard Australische B-double, bestaande uit een tandemas-trekker, drie-assige linktrailer en drie-assige standaardtrailer. (Die mogen in de meeste Australische staten maximaal 77 ton zijn).

Op acht assen mag zestig tot 68 ton, en op vijf assen 38 tot 42 ton. Maar, de Finse regering stelt ook een tussenperiode voor waarbij met zeven assen tot 64 ton toegestaan wordt.

Overigens moet het hele plan nog op diverse fronten goedgekeurd worden, zoals in de Finse politiek, en tot nationale wetgeving omgezet worden. Maar ook de Europese Commissie moet kennlijk haar goedkeuring geven.

Momenteel zijn Finland, Zweden en Nederland de enige landen in Europa waar zestig ton als standaard maximum gewicht geldt. In Nederland geldt de zestig ton echter alleen voor LZV’s op de voorgeschreven LZV-routes en in de kerngebieden. In Zweden lopen enkele proeven met trucks van tachtig en negentig ton, en in Denemarken en Noorwegen zijn LZV-proeven met zestig ton. In die twee landen is vijftig ton in principe het maximale totaalgewicht voor trucks, net als in ons land buiten de LZV-routes.

Foto: Huidige Finse zestig tons truck op acht assen. (Volvo Trucks)

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie