Duitsers testen 14,90 meter trailer
| 15:49 | Truckstar Redactie

Duitsers testen 14,90 meter trailer

Het Duitse transportbedrijf Ansorge test momenteel een Kögel-oplegger van 14,90 meter lengte. Of je als chauffeur blij moet zijn met zo’n trailer, is een tweede.

De verlengde Euro Trailer was kort geleden nog te zien op de IAA. Ansorge was eerder dit jaar ook in het nieuws aangezien het bedrijf het spits afbeet in de Duitse nationale LZV-proef met de eerste LZV van die proef.

Nu wil Ansorge van de langere oplegger de voor- en nadelen ondervinden. Voordelen zijn er genoeg: Er kunnen drie of vier europallets meer mee vergeleken met een 13,60 meter-oplegger, wat een winst betekent qua brandstofverbruik per vervoerde pallet, wat ook weer goed is voor het milieu. Bovendien mag de trailer op iedere weg rijden in de deelstaten Baiern, Hessen, Hamburg, Niedersachsen, Sachsen, Schleswig-Holstein en Thüringen. De LZV mag dat niet.

Voordelen voor transporteur, nadelen voor chauffeur
De inzet van de lange trailer zal dus zeker een financieel voordeel hebben voor Ansorge. Maar nadelen zijn er ook, en die zullen vooral door de chauffeur gevoeld worden. 

De trailer heeft namelijk een enorme achteroverbouw met een flikse uitzwaai. Rij je ergens door de Dorpsstraat en sla je linksaf, dan mag je hopen dat die achteroverbouw niet in conclaaf komt met een paaltje, geparkeerde auto of erger: een fietser.

Daarnaast zal de oplegger zich dankzij de lange achteroverbouw gedragen als een grote wipkar. De drukverschillen op de schotel zullen groot zijn, waarmee het gevaar op scharen toeneemt. Op de foto zie je zelfs dat de achterste as hefbaar is en omhoog staat. Dat maakt het wippen nog erger. Maar we gaan er vanuit dat één en ander getest is. Verder gaat het maximaal toelaatbare gewicht van veertig ton niet mee omhoog met de extra lengte. Het laadvermogen van de langere trailer komt dus lager uit dan dat van een standaard 13,60 meter-oplegger.

Overigens wordt er momenteel in verschillende Europese landen getest en gereden met verlengde opleggers. In Noord-Ierland wordt met onderstaande Muldoon-trailer gereden. Door de verder naar achter geplaatste stuuras blijft de balans en schoteldruk gegarandeerd evenals de boogstraal in bochten. Met een voorloopas-trekker kom je met de aslasten niet in de knoei.

Duitsers testen 14,90 meter trailer

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie