Diesel uit zonlicht, water en CO2?
| 14:13 | Truckstar Redactie

Diesel uit zonlicht, water en CO2?

Een bedrijf uit de Amerikaanse staat Massachusetts zegt diesel te kunnen maken uit zonlicht, water en CO2.

Het bedrijf, met de toepasselijke naam ‘Joule Unlimited‘, heeft een organisme ‘gemaakt’ dat diesel of ethanol afscheidt wanneer het in contact komt met zonlicht, water en CO2. 

Het bedrijf zegt de bacterie genetisch zo te manipuleren dat het brandstoffen ‘on demand’ produceert in ongekende hoeveelheden. Dit productieproces kan plaatsvinden op grote en kleine schaal en zou zelfs volledige ‘energy independence’ kunnen betekenen.

Eén acre (0,4 hectare) kan per jaar bijna 70.000 liter diesel en bijna 115.000 liter ethanol opleveren, zo schrijft het bedrijf op zijn website.

Olie-industrie op z’n kop
“Ook als we maar voor de helft gelijk hebben, zal dit ’s werelds grootse industriesector – de olie- en gasindustrie – op z’n kop zetten”, zegt de topman van Joule, Bill Sims tegen de Washington Post.

“Wij maken grote claims, die we inmiddels allemaal hebben kunnen bewijzen. En dat hebben we investeerders onder de neus geschoven”, zo vervolgt hij. “Er is geen reden waarom deze technologie de wereld niet zou kunnen veranderen”.

Eerst zien, dan geloven
Maar niet iedereen is even overtuigd. National Renewable Energy Laboratory-onderzoeker Philip Pienkos vraagt zich af of de geproduceerde brandstof wel zo makkelijk opgevangen kan worden.

Een andere onderzoeker, Timothy Donohue, directeur van het Great Lakes Bioenergy Research Center van de Universiteit van Wisconsin-Madison, vindt dat Joules zijn claim waar moet maken door op grote schaal te gaan produceren.

Zucht van verlichting voor de aarde
Hoe dan ook, als de techniek ook op grote schaal werkt, betekent dit dat de afhankelijkheid van aardolie en olieproducerende landen af kan nemen. Bovendien zullen de oliegiganten wellicht investeren in de techniek. Zij hebben namelijk wat te verliezen als de wereld overschakelt op brandstoffen die op andere manieren gemaakt worden.

Verder zouden de brandstofprijzen omlaag kunnen omdat de druk op de almaar afnemende olievoorraden op aarde af kan nemen. Een volgend voordeel is dat de brandstof CO2-neutraal is. Overigens kan afgevangen rest-CO2 worden gebruikt van grote industriële instalaties voor de productie.

Een laatste voordeel is dat er geen beroep hoeft worden gedaan op biomassa zoals wel veelal het geval is bij het produceren van andere zogeheten ‘renewable fuels’ of biobrandstoffen. De landbouw kan haar volledige productie daarom op voedsel concentreren.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie