Biodiesel in Utrechtse binnenstad
| 13:17 | Truckstar Redactie

Biodiesel in Utrechtse binnenstad

Horeca-groothandel GEPU nam onlangs een bijzondere truck in gebruik: een Volvo FM 330 EEV met aangepaste citytrailer.

De auto rijdt op biodiesel, en daarmee is de netto CO2-uitstoot een stuk lager dan van een truck die op gewone diesel rijdt. Maar voor de luchtkwaliteit in de Utrechtse binnenstad zit daar het verschil niet in.

Dat zit ‘m namelijk in de koeling van de trailer. Die heeft geen standaard diesel-aangedreven koelmotor, maar een koelaggregaat dat draait op stroom uit de trekker. Dit werkt schoner, en bovendien is het ook stiller.

Probleem is altijd de koeling
“Ons probleem is altijd de koeling”, zegt Wilbert van Putten, eigenaar van GEPU. “Die maakt lawaai. Zeker als op mooie dagen de terrassen vol zitten, valt dat op. Bij onze nieuwe truck hebben we dat zoveel mogelijk trachten te beperken.”

“De voordelen zijn groot”, zegt Wilbert. “Om te beginnen is een stationair draaiende truckmotor drie keer stiller dan een hooggeplaatste koelunit op het kopschot van de laadruimte. En ook veel schoner, want dankzij deze configuratie koelen we meteen op EEV-niveau. Als je weet dat de nieuwste koelers nu Euro 3 zijn, dan hebben we daar een enorme sprong gemaakt. Bovendien gebruikt dit systeem twee liter diesel per uur minder dan een klassieke koelunit.”

Citytrailer
Een ander slimmigheidje is de staande uitlaat van de Volvo. Dat scheelt motorgeluid op terrasniveau, en de citytrailer werkt ook effcient. De wendbaarheid van een citytrailer en trekker staat gelijk aan die van een bakwagen, maar een citytrailer neemt meer lading mee.

Met de boot en de truck
“Wij proberen sinds de Gemeente Utrecht twaalf jaar geleden met de distributie over water begon, zoveel mogelijk goederen met de boot te vervoeren”, aldus Wilbert. “Daarmee ontlasten we de Utrechtse binnenstad aanzienlijk en leveren we een actieve bijdrage aan een betere luchtkwaliteit. Toch ontkomen wij er niet aan ook met trucks het centrum in te moeten. We willen dat zo schoon en efficiënt mogelijk doen. Daarom hebben we gekozen voor een langere auto op biodiesel.”

Dikke luchthoorns
Overigens vallen in dit stilte-concept de luchthoorns op het dak van de Volvo op. Wellicht kun je er een weerbarstige, niet uitkijkende, iPod-luisterende fietser de stuipen mee op het lijf jagen; maar de klokken in de Domtoren zullen voorgoed ontstemd zijn, evenals de gemoedsrust van alle milieu-fanaten in het Utrechtse. 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie