Amerikagangers bezoeken Peterbilt
| 14:28 | Truckstar Redactie

Amerikagangers bezoeken Peterbilt

De Truckstarlezersreis van dit jaar is in volle gang en begon in Texas.

Truckstar-eindredacteur Bert Mateboer reist mee met het gezelschap en stuurde onderstaand verslag van het bezoek aan de Peterbiltfabriek nabij de miljoenenstad Dallas.

Nieuwe Peterbilt: heel cool
Nederlandse chauffeurs zijn onder de indruk van de ruimte in de cabine van de nieuwe Peterbilt 579, maar hebben hun twijfels bij de rij-eigenschappen.

Donderdag waren de deelnemers van de Amerikareis van Truckstar en Willem Kuiper op bezoek bij de fabriek van Peterbilt in Denton, Texas en mochten ze ook een ritje maken met de vorig jaar geintroduceerde Peterbilt 579.

DAF-invloed
Vrijwel iedereen was zeer te spreken over de ruimte in de cabine van de nieuwe 579. Ze herkenden de invloed van DAF in de vorm van het nieuwe dashboard en het nieuwe stuur, de vele opbergmogelijkheden en het bed, dat volgens de woordvoerders van Peterbilt het grootste en dikste matras in zijn klasse heeft.

Door de grote, panoramische voorruit is het zicht rondom veel beter dan bij Amerikaanse trucks tot nu toe het geval was. Op de zit achter het stuur en de bediening is volgens de Nederlandse chauffeurs ook niets aan te merken.

Amerikaans weggedrag
Minder te spreken waren ze over het weggedrag. Ondanks de extreem lange wielbasis is de trekker niet erg comfortabel geveerd en worden oneffenheden in de weg duidelijk doorgegeven. Anders dan Europeanen willen Amerikanen voelen dat ze rijden. Met Europese verfijndheid hebben de Amerikanen nou eenmaal niet zoveel.

Autoshift
Ook de werkwijze van de automatische versnellingsbak van Eaton scoorde niet veel punten: de schakelmomenten zijn duidelijk waarneembaar. De ‘autoshift’ is sowieso niet bijster populair in Amerika en Canada; chauffeurs schakelen liever zelf met hun ongesynchroniseerde bakken. Op de highway viel sommigen op dat de grote trekker tamelijk gevoelig was voor zijwind. Maar een geweldige rij-ervaring was het zeker!

De nieuwe Peterbilt 579 zal een grote rol spelen op de Mid-America Trucking Show (MATS) in Louisville die volgende week wordt gehouden en die de reisdeelnemers onder leiding van Willem Kuiper ook zullen bezoeken.

Onderweg daarnaartoe worden de bijzondere steden Memphis en Nashville aangedaan in Tenessee. Klik hier voor het volledige reischema.

1 Reactie
  1. De gevoeligheid voor de wind is logisch. Zo’n trekker weegt ongeveer netzoveel als een europesche trekker maar het oppervlakte is veel groter. Hang daar nog eens een 53′ trailer achter en je zult wel merken wat zijwind betekend. Een amerikaanse truck met 53′ koeler trailer met een hoogte van 4.10m weegt gemiddeld maar zo’n 15 ton.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie